Realiti

2:22 AM أمانينا 0 Comments

"Cuba kau lihat gambar ini."
"Ada apa dengannya?"
"Kau tengok, ini gambar sebuah keluarga normal. Keluarga biasa, keluarga tipikal masyarakat kita. Aku ambil rambang sahaja dari muka buku."
"Baiklah, tiada apa yang istimewa dalam gambar ini. Apa yang kau mahu katakan?"
"Kau tengok, anak-anak mereka, semuanya tersenyum teruja di hadapan kamera."
"Jadi?"
"Kau lihat latar belakang mereka, kerusi tempat mereka duduk boleh tahan bergaya. Selera orang berada."
"Baiklah. Ini keluarga yang sempurna. Serba cukup aku kira."
"Kau tengok pula komposisi rumah mereka. Perabot mereka. Mewah."
"Ya, kau benar. Apa yang kau mahu katakan sebenarnya?"
"Kau lihat muka pasangan suami isteri itu."
"Oh, muram."
"Kau tidak hairan?"
"Pelik juga. Ini kan gambar hari raya."
"Walaupun mereka ada semuanya, tapi mereka tak mampu tersenyum. Walaupun hanya dalam gambar. Anak mereka boleh tahan ramai. Kediaman mereka mewah. Sudah tentu mereka hidup selesa.
Apa yang membuatkan mereka tidak mampu tersenyum?"
"Entah.."
"Pendapat kau?"
"Barangkali mereka bergaduh sebelum itu."
"Gambar-gambar lain juga kelat sahaja muka mereka. Takkan bergaduh sahaja tak sudah?"
"Hmm... Entah.."
"Mereka nampak seperti bahagia, ada keluarga yang serba sempurna. Apa lagi yang mereka terkurang?"
"Aku tak tahu."
"Aku percaya, mereka belum berjumpa dengan hakikat bahagia."
"Barangkali."
"Dan aku percaya, bukan satu keluarga ini sahaja yang begini. Ramai lagi di luar sana yang sebegini."
"Kasihan. Kalaulah mereka tahu erti bahagia sebenar."
"Kau tahu apa yang aku rasa?"
"Mestilah tidak kalau kau tidak beritahu aku."
"Betapa banyaknya kerja kita bila kita kembali ke tanah air nanti. Untuk menyantuni masyarakat kita. Menyantuni keperluan rohani mereka."
"Ya.."
"Tanah air kita itu basah. Basah dengan hujan. Tapi tak mampu membasahkan hati penghuninya."
"Aku rasa sudah terlalu lama aku mementingkan diri.."
"Aku juga. Kita terasing di perantauan, hingga terlupa untuk peduli dengan orang-orang terdekat kita yang berada di tanah air."
"Aku belum bersedia untuk pulang ke tanah air."
"Sediakanlah dirimu. Rasa sahaja tidak akan membuahkan apa-apa. Lakukanlah sesuatu."
"Lakukan apa?"
"Sediakan dirimu, dengan keperluan akalmu, keperluan jasadmu, keperluan ruh mu. Bina dirimu. Didik dirimu. Aku hanya boleh menunjuk jalan, namun kau yang harus membangun dirimu sendiri."
"Baiklah." 
"Berjinaklah dengan realiti. Kita hidup di zon selesa di sini. Bergaullah dengan masyarakat. Sudah terlalu lama kau menyorokkan diri dengan dunia malaikatmu."
"Pedih ayat kau."
"Kita terlalu banyak berehat. Namun perasan sendiri sudah buat banyak kerja."
"Kau menghentam aku?"
"Tidak, menghentam diri sendiri."
"Hmm.."
"Kita terlalu takut menyuarakan kebenaran. Dan berpura-pura buta bila melihat kebatilan. Demi hubungan sosial alasannya. Takut mereka terasa."
"Bukankah perubahan perlukan masa dan berperingkat?"
"Enam tahun kita bersama mereka, dan mereka masih seperti dulu. Tandanya apa?"
"Kita tak buat kerja."
"Takkanlah enam tahun bersama mereka, tiada kesan langsung yang kita calitkan pada mereka. Betulkah kita ini pati yang pekat itu? Betulkah kita benih yang dicampak di lautan, akan menjadi pulau? Betulkah kita ini nila yang membirukan susu sebelanga?"
"Kita masih cair."
"Ya, dan kita tak buat kerja."
"Salahkah kalau kita membirukan belanga yang lain?"
"Tidak salah, malah dituntut. Dakwah memang perlu tersebar luas. Tapi itu tak bermakna kau boleh berlepas diri dari belanga asalmu."
"Aku takutkan penolakan, barangkali sebab itu aku melepaskan diri. Kalau belanga lain menolak kehadiranku, sekurang-kurangnya aku tidak akan berjumpa mereka selalu."
"Kau kehilangan peluang untuk menguji kesabaranmu."
"Aku terlalu pentingkan pandangan manusia padaku."
"Hingga mereka yang mewarnaimu dengan fikrah jahiliyyah mereka. Dan fikrah Islam yang kau fahami, kau sorok dan simpan sendiri."
"Mereka terlalu kuat."
"Kau menambah kekuatan mereka apabila kau tidak menyerang balas."
"Aku lemah."
"Fikrah yang kita bawa adalah yang benar dan kuat dengan sendirinya. Tapi pembawanya yang lemah. Lalu fikrah itu kelihatan lemah dan dusta."
"Pengecutkah aku?"

"Kau hanya perlu mulakan. Berani itu akan datang selepas itu."


0 comments:

Kursus Penulisan Ilmiah

6:05 AM أمانينا 2 Comments

Kursus dan bengkel penulisan yang sangat ...sangat... sangat rasa seperti ini:
 "Habis lah, dah kena buat buku..."

Ha3.
Bila lagi nak mula kalau tak sekarang, ye dak?

2 comments:

Lupa

5:11 PM أمانينا 0 Comments

Bila kerunsingan sudah selesai, ada pro dan cons nya.

Pada masa2 runsing kita, jiwa kita mudah terusik, hati kita mudah sekali tersentuh, mata kita mudah sekali menangis, baca kalam Allah sedikit sudah terkesan dan menitik, memang tiada gantung harap, melainkan hanya pada Allah untuk melegakan kerunsingan kita secepatnya. Muhasabah berjalan dengan air mata, memohon ampun atas semua dosa yang telah berlalu, yang sedang berlaku, dan yang akan berlaku.
Pandangan2 terhadap alam dan manusia, semuanya tercakna, terkesan, ditadabbur, semuanya diambil ibrah, hatta melihat ludah di jalanan Mesir ini pun, tertadabbur sama mengharapkan syurga tertinggi yang pastinya bersih sekali dan tiada pemandangan2 kotor sebegini.

Sekejap sahaja, bila nikmat datang, jiwa ini seakan2 terlupa semuanya.

Mujahadahnya kurang, muhasabah amalnya kurang, tangisnya apatah lagi. Sekejap2 direnjat dengan musibah orang lain, tapi kurang diempati, lupa sama2 merasa pedih hati orang lain, bila hati sendiri bahagia seorang.

Sekejap risau, sekejap lupa. Memang normal.
Justeru depresi tidak menjengah, kerana saya tahu itu normal. Iman naik turun itu normal. Tidak harus terlalu depresi, TAPI harus dirisaukan segera. Segera, dan bertindak. Jangan selesa.

Allahu akbar..

Taqwim tahunan ditenung lagi. Tenung dalam ingatan. Tarikh2 tertentu sudah berceloreng. Tarikh yang pelbagai warna juga tak kurang banyaknya. Fatrah menuntut ilmu di bumi alBanna ini sudah tidak lama. Ilmu duniawi dan juga ilmu ukhrawi. Barulah terkejar2 mahu ke Maktabul I'lam, membeli buku2 ikhwan dan sumber2 tarbiyah yang lain di situ. Barulah mahu itu dan ini. Barulah mahu bekerja keras seawalnya. Barulah segala idea2 dakwah dan tarbiyah muncul. Barulah2...macam2 barulah tapi masa yang ada sangatlah singkat.

hmmh.

Memanglah memang, nikmat2 mudah sekali buat manusia leka. Masa2 lapang pada 5 tahun ke belakang, barangkali kalau dicampur masa tidur yang berlebihan itu dan tidur selepas subuh yang konsisten pada tahun2 dahulu,  entah berapa banyak masa sebenarnya yang saya manfaati betul2 untuk mencelupkan diri dengan celupan Islam. Entah berapa banyak kesempatan yang saya abaikan di sini yang saya takkan dapat ulangi dan minta ia kembali. Entah berapa banyak tidur yang tidak diberkati kerana keterlaluan. Entahlah..

Nikmat menjadi muda, sihat belaka, masa lapang yang banyak, selesa dengan duit scholar, dan hidup yang terlekakan dengan cita2, semuanya memang kita sedang rasa.

Melekakan.

Bukan kita minta supaya ditarik nikmat2 itu agar kita sentiasa ingat Tuhan, tidak. Allah akan beri apa yang Dia mahu. Kewajipan kita, untuk sentiasa berdoa dan berharap agar kita tidak terlekakan dan sentiasa peka dengan setiap kesenangan yang kita ada.
Sentiasa sabar dan tsabat dalam ketaatan.

Nikmat sihat masih ada, takkan hari2 mahu beli burger firakh (ayam) sebagai makan tengah hari?
Nikmat masa lapang masih ada, takkan hari2 masih tidur lepas subuh? Selepas selambak bahan dan tarbiyah yang kita terima bertahun2, di mana perubahan kita?
Nikmat muda masih ada, dan kita masih terjelepuk di hadapan laptop lebih lama sampai rumah terabai dan tidak berkesempatan menyantuni ahli beit kita, apatah lagi menziarahi akhawat kita yang lain terutamanya adik2 kita?
Nikmat kaya masih ada, malah mungkin bertambah kaya lagi apabila mula bekerja nanti, adakah infaq kita dari bulan ke bulan semakin bertambah, atau duit terhabis kepada benda lain sampai tidak cukup untuk membayar infaq? T_T

Kata cik mylittlepencil semalam, kita dah dapat bahan tarbiyah banyaaak dah..bertahun2 dah...adakah perubahan yang berlaku pada diri kita, seiring dengan bahan tarbiyah yg kita dh dapat tu?
Kalau belum, check semula. Something wrong somewhere.

Jangan pernah selesa, dalam mengejar syurga. Saingan terlalu ramai.
Alert alert alert. Cari peluang, kejar peluang.
Jangan dihinggap penyakit lupa, terlupakan diri sendiri.
Siapa yang akan mempedulikan kita kalau kita sendiri tak peduli dengan diri kita?

0 comments:

Suci

9:02 PM أمانينا 0 Comments

Ia
Terlalu suci
Jangan kita cemarkan
Dengan nafsu kita
Selagi belum terlafaz
Perjanjian yang berat itu.

Orang beriman
kena selalu berwaspada
dengan seninya syaitan
menghiaskan dosa
kelihatan indah dan halal
sedang kita telah terjerat
dalam perangkap syubhah
menghampiri batas yang dilarang Allah
dalam tak sedar
melayani nikmatnya cinta makhluk

Justeru sabarlah
dalam menuju ketaatan
dan menjauhi kemaksiatan

"Harapan tanpa iman
adalah kekecewaan yang menunggu waktu
Kebahagiaan tanpa barakah
bagai bayang-bayang tanpa cahaya.

Orang suci,
menjaga kesuciannya dengan pernikahan
menjaga pernikahannya dengan kesucian."


0 comments:

Borek rintik

1:07 AM أمانينا 0 Comments

Bapa borek anak rintik

Kakak borek adik rintik.

:D

Rintik baik, rintik tak baik.

Hmm.
Qudwah apa yang kita dah rintikkan pada adik² kita ini?

0 comments:

Decision

9:52 PM أمانينا 0 Comments

Saat ini
Aku perlu putuskan
Manusia bagaimana yang aku mahu jadi
Pada masa depan
Melayari tahun-tahun terakhir pengajian
Kelak akan bermula realiti hidup
Dunia bagaimana yang mahu aku corakkan

Unta merah
Kediaman mewah
Persalinan mulawwanah
Harta tak sudah membeli belah

Atau

Jejak Abdurrahman bin Auf yang mahu aku teladani
Atau Mus'ab bin Umair
Atau sahabat yang lain

Dan

Pengakhiran bagaimana yang aku mahukan
Aku tak mahu mati tiba-tiba
Tanpa mengimpikan kematian bagaimana yang aku mahukan
Aku tak mahu kematian mendatangiku
Dalam keadaan aku tiada perancangan menghadapinya

Di atas tilam empukkah
Atau di tikar sujud ketika beribadah
Atau di atas perjalanan ketika berdakwah dan jihad
Atau apa
Aku perlu putuskan
Dan berazam
Dan bermimpi
Dan mengimpikannya selalu

الموت في سبيل الله
أسماء أمانينا

Aku perlu putuskan
Memang
Aku masih bacul untuk bermimpi syahid
Tapi aku tahu
Itu cara kematian yang paling mulia
Cuma perlukan jiwa yang jantan
Untuk berani bermimpi tentangnya.

Ya Rabb
Kau Maha Kuat
Kuatkan hati ini
Untuk berani bermimpi.

Agar mimpi yang kuat itu,
Kau anugerahkan bersama realiti.

0 comments:

Sabar

9:54 PM أمانينا 0 Comments

Aku,
Belum cukup digelar penyabar,
Masih tiada ketenangan,
Masih ada kegoncangan,
Masih ada keraguan
terhadap janji Tuhan,

Allah... T__T

Demi Allah,
Kalau aku bertindak saat ini,
Infiniti penyesalan akan mendatangiku
Di kemudian hari.

Berhentilah.
Tanamkan sabarmu dahulu.

0 comments:

Biar malaikat yang baca

6:28 AM أمانينا 0 Comments

Alangkah indah
Bila para malaikat membacakan padanya kitab,
Amalan-amalan solehnya semasa di dunia,
Sedang dia duduk nikmat di atas dipan-dipan yang empuk,
Menikmati pemandangan indah yang tak terkata cantiknya.

Terzahirlah amal-amalnya,
Yang dia rahsiakan semasa di dunia dahulu,
Agar maqam ikhlas terpelihara selalu.

Dan termaklumlah semua penghuni syurga tentang amal solehnya,
Dan mereka saling bertukar cerita tentang amal soleh mereka semasa di dunia,
Tanpa perlu bimbang terhapus pahala amalan mereka.

Indah.

Alangkah malangnya,
Bila kitabnya dicampak begitu sahaja padanya,
Dan dibiarkannya membaca sendiri kitabnya itu,
Dan hisablah dirimu sendiri, kata Tuhan.

Dahulu dia sering menyebut-nyebut  amalannya di khalayak,
Agar dipuji dan dimuliakan,
Sekarang, silakan sebut kesemua amalan itu,
Lantas dia mencelakakan dirinya sendiri pada hari itu,
Buku apakah ini?!
Segalanya tercatat di sini!!

Alangkah malang,
dipersilakan ke kamar yang panas menggelegak,
Sesal yang tiada patah baliknya.

Sungguh malang.

Rahsiakanlah amal solehmu sedayanya,
Biar malaikat yang membacakannya di syurga nanti.
Dan semua penghuni syurga mendengarnya.

Jangan biar ujub dan riya' mencemarnya.

Jangan.

0 comments:

Iman

6:20 PM أمانينا 0 Comments

"Iman",
kata Sayyid Quthb dalam Fi Zilalil Quran,
"Adalah persepsi baru terhadap alam,
apresiasi baru terhadap keindahan,
dan kehidupan di muka bumi, di atas pentas ciptaan Allah, sepanjang siang dan malam.
Dan inilah yang diperbuat keimanan.
Membuka mata dan hati.
Menumbuhkan kepekaan.
Mengurai kejelitaan, keserasian, dan kesempurnaan."

0 comments:

Sentuhan pertama

5:44 AM أمانينا 2 Comments

Berlari-lari anak dia bermain di atas bumi. Buat dia yang baru lagi belajar erti mempunyai sepasang kaki, berjalan dan berlari sudah tentu perkara yang dinanti-nanti apabila dilepaskan bebas di hamparan tanah. Matanya menangkap kelibat kami yang asing cara pakaiannya dari kaum keluarganya dan bangsanya sendiri. Bertatih dia berjalan ke arah kami. Sambil tersenyum manis. Mahu mendekat, tapi segan juga barangkali.

Putih menghulurkan tangannya ke arah dia, menunggu anak tempatan itu menyambut tangannya. Dia masih segan. Aku mendekati dari arah belakang, sambil terus mengusap kedua pipinya tanpa dipelawa. Terus, sentuhan pertama itu membuahkan kemesraan, Putih terus mendukungnya dan bermain dengannya seperti melayan anak buahnya sendiri. Matanya kerap melirik ke arah aku, tapi aku ini tiada kelebihan semulajadi untuk menghiburkan kanak-kanak, lalu aku biarkan sahaja dia bermain dengan Putih. Mungkin itu lebih baik? :D

Kami sudah mahu bergerak ke Badar. Ternyata anak kecil tadi mahu ikut sama. Sudah melekat hati agaknya, sampai tidak kisah siapa yang mahu diikutinya, walaupun kami ini orang asing. Pendatang pula tu di negara mereka. Lantas aku menegah, dan Milah yang mahu pulang ke rumah ke arah yang bertentangan menghantar anak tadi ke pangkuan orang tuanya.

Malam semakin dingin. Dan kami meneruskan ziarah Eidul Adha ke rumah terakhir.
.............................................................

Sentuhan pertama, barangkali disiakan. Tapi itulah yang berbekas agaknya, buat hati yang baru mengenal makna dunia.
Walau tidak kerap, walau hanya sekali usap, namun sentiasa dirindui.
Hati sentiasa terpanggil-panggil untuk menyapa sentuhan pertama, tetapi tidak berani menghurai panjang, takut-takut. Entah apa yang ditakutkannya.
.............................…….……................

Hari-hari terus berlalu, merindui pelukan cendekiawan, seorang sahaja pun tidak mengapa.

Masih tiada.

Seorang walid/ah, sheikh/ah, qaid/ah, ustaz/ah, sahabat.

Masih tiada.

Tahun-tahun terus berlalu, hanya Allah tempat kami bergantung segalanya, namun..

Masih tiada.

Pokok-pokok sudah lama kering. Namun masih berdiri di situ, kerana tahu, dia perlu untuk terus berada di situ untuk terus hidup. Dengan sisa2 air yang masih ada dan sokongan tanah itu sendiri.
Dedaunan, ada yang tumbuh baru, ada yang sudah gugur. Batang tubuh masih di situ.
Bergantung kepada selicik mana akar pokok itu, untuk mencari sumber air yang diperlukan. Berselirat akar di bawah bumi. Ada yang jumpa semula sumber air yang hilang itu, ada yang memilih untuk menyerap air dari sumber yang lain.

Jangan disalahkan akar jika ia memilih yang lain.

Kerana tarbiyah, adalah satu keperluan.

Setiap akar, sentiasa mencari air mereka untuk terus hidup.
Air yang berjaya membasahkan, itulah yang menjadi pilihan, kerana akar perlu untuk terus hidup.

Bukan air lautan mana yang terhebat yang akar perlukan.
Tapi air mana yang sentiasa membasahkan.
Bukan mengabaikan.


2 comments:

Oh kita

4:37 AM أمانينا 0 Comments

Kadang² kita fikir, kesibukan kita dalam dakwah, membuatkan kita depresi dengan diri sendiri kerana mengabaikan pencapaian dunia yg juga penting utk dakwah dan lalu kita melarikan diri.

Lalu kita fikir kita akan lebih hidup dengan gembira dan bertenaga dengan jayanya kita dalam perkara duniawi kita.

Hakikatnya, hati kita merasa sangat terseksa kerana meninggalkan dakwah, meninggalkan liqa', meninggalkan anak usrah, namun kita masih berkeras dengan keputusan kita.

Kita sangat tahu yang janji Allah buat siapa yang tidak mahu bersama jalan ini, Allah akan ganti dengan orang² yang lebih Allah cintai dan mereka juga mencintai Allah. Kita sedih dengan diri kita sendiri. Tapi kita masih berdegil. Ancaman dunia tentang kegagalan dan kecelakaan lebih menguasai kita daripada janji-janji Allah tentang syurgaNya.

Kita, sedang tertipu,
dengan definisi kebahagiaan dan berjaya,
yang kita cipta sendiri.

0 comments:

Kelas AQ

11:32 PM أمانينا 0 Comments

Masa ustazah Maha tebuk bacaan semalam, teringat kat ustazah Azizah, ustazah Jas, ustazah Asmaniza, yg selalu tebuk bacaan sebelum pertandingan hafazan antara sekolah² rendah agama.

Lama sangat rasanya aku dah tinggalkan hafazan. Sekolah menengah kurg membantu dlm hafalan aku.

Sampai aku baru tersedar. Bukan menulis kecenderunganku yg asli. Tapi menghafal kalam Ilahi.

Dah tahun 6, baru nak terkial² menghafal alQuran. Teruk nye. :(

Esok exam end round cardio. Pastu cuti raya!
Org phlegma+melancho cm ak ni mmg suka bab² rehat dan cuti dan spend masa utk diri sendiri. Hu3


0 comments:

What does istikharah meant

10:30 PM أمانينا 0 Comments

And we should not be impatient after our dua. We do not put Allah on a timetable. And we should not expect some sort of miracle, or a dream full of signs and symbols. These things are not necessary. We simply say our prayers and trust that Allah has heard us and will answer us in the way that is best.

What needs to be noted is that the answer to one’s istikhara prayer does not come simply in the form of dreams and feelings but in how Allah facilitates and unfolds events for an individual after he or she genuinely strives to do what is best. Take the most effective means, which includes consulting those whose knowledge and wisdom one has confidence in, and place your trust in Allah.

Pray.
Strive to do what is best.
Consult those whose knowledge and wisdom one has confidence in.
Place your trust to Allah.
Answer does not come simply in the form or dreams or feeling.

Be patience.

We do not put Allah on a timetable!

0 comments:

Rencanakan

2:19 AM أمانينا 0 Comments

"Ya Rahman, ajarkan kami untuk tiada pernah putus asa dari kasihMu,
ajari kami untuk selalu berharap yang terbaik dariMu,
ajari kami untuk berani bercita-cita dan merencanakan hidup yang indah  bersama orang-orang mulia."

0 comments:

Semangat

3:21 AM أمانينا 0 Comments


0 comments:

Diuji

4:30 AM أمانينا 0 Comments

Tahun ini, ramai sangat akhawat yang teruji dengan exam akademik masing2. Yang teruji dengan repeat paper, lepas itu teruji lagi dengan result dur, sama ada dapat naik tahun atau kena repeat year pula. Bertimpa-timpa ujian mendatang. Nak repeat year, bagi pelajar private, kena bayar pula sekian ratus USD untuk satu paper. Di Tanta, sudah ada ura2 ramai adik2 first year yang terpaksa carry semua subjek, untuk BFG. Balik ke Malaysia.

Tidak kurang juga mereka yang diuji dengan perlunya untuk pindah ke rumah baru, kekangan wang ringgit untuk menampung kos pindah, membayar takmin dan upah simsar(broker) yg sama harga dengan harga sewa. Baru sahaja tahun lepas proses pindah beramai2 berjalan, tahun ni sudah ada yg kena pindah lagi. Ada yg saban tahun pindah rumah baru, macam2 RI sudah dirasa.

Mereka sedang diuji.

Lalu kita, adakah kita menjadi paha kiri, yg bila si paha kanan dicubit, kita merasa sakitnya yang sama?

Mereka sedang diuji.

Sila jangan selesa dengan kerusi pusing2 anda. Bercacing kepanasanlah, bila kita rasa kita sedang bersenang2.

Pakai kaca mata iman anda.
Kita sedang diuji juga sebenarnya. Diuji dengan tiada masalah, dan menghadapi orang2 yg sedang mempunyai masalah. Apa tindakan kita?

Adakah kita sama2 rasa, "Akulah yg kene repeat tu!" Kita sama2 rasa tak, "Oh akulah yang takde rumah sekarang ni!"
Rasa nak tolong cari rumah sama2, rasa nak hulur semua duit yang ada, rasa nak bawak dan bagi segala nota exam dan buku yang kita ada!

......


Ke tak rasa?





Ukhuwwah tu, bukan sekadar berpegang tangan di taman berlari2 anak bkejaran. Bersama2 berlibur di Maadi menikmati Triple Cheese Cake buatan Beano's yg amat sedap tu.

Puncak tertinggi ukhuwah itu, itsar, yg cirinya sangat tinggi nak dicapai.
Sampai sanggup mengorbankan nyawa.
(kita ini, baru nampak anjing jalanan, dh tolak member kat depan bagi member jalan dulu. ;) )


Sudah lama sangat kita hanya duduk di kerusi malas, memerhati, dan mendoakan dari jauh.
Mungkin dah tiba masanya untuk kita turunkan padang dan berpijak di debu yang realitinya menyesakkan hidung!


0 comments:

Diri sendiri

5:02 AM أمانينا 0 Comments

Mengenali diri sendiri,
adalah satu perkara yang unik dan rumit.

Memahami diri sendiri,
Mempersoalkan tindakan diri,
Memerhati gerak balas emosi,

'Mengapa aku begini dan begitu?'
'Kenapa aku tidak begini dan begitu?'
'Bagaimanakah aku ketika ini dan itu?'
'Apakah sepatutnya reaksi aku pada ketika ini dan itu,?'

Menjadi pelaku dan pemerhati.
Menjadi pesalah dan penghukum.
Menjadi si kalut dan sang sempurna.
Menjadi si pesimis dan si optimis.

Kita ini bahkan sangat jahil tentang diri kita,
walaupun kita ini yang sedang hidup,
sebagai seorang 'diri kita',
Melainkan Allah sahajalah,
yang Maha Mengetahui  tentang kita,
pada perkara yang kita sedar mahupun kita tak sedar,

Dari gerak kinetik sehelai bulu roma,
hingga ke mimpi bulan purnama,
Dari getar rasa hati
hingga ke angan bahagia,
Dari senyum simpul
hingga ke tawa besar,
Dari fikiran pertama mata terbuka,
hingga fikiran terakhir mata terpejam,
Dari gerak jari pada touch screen,
hingga tujahan jari pada keyboard,
Dari bersangka sendiri dalam hati,
hingga bentak emosi dalam aksi bisu.

Terhadnya diri, namun masih mahu mengingkar Ilahi.
Sesal menjengah, dan ingkar lagi.
Taubat, dan ingkar semula.
Berkitar-kitar.
Mengulang roda yang sama.

Takut pula, kalau diri ini mati pada roda ingkar,
Jadi bahan bakar neraka kah akhirnya?

:-(






0 comments:

Dalam kenangan

1:03 PM أمانينا 0 Comments

Bila baca semula post2 lama..

"Ya Allah, apsal hyper sangat minah ni??"

(yadullu 'alayya.. Ditujukan kepada aku)

Dulu lain, sekarang lain.
Dulu bujang, sekarang dh kawen. (merujuk kpd fathy dan Huda, bila baca post ttg kelas Quran bersama2 dahulu)
Dulu keanakan, sekarang dah dewasa.

Rindu yg dulu, tapi bersyukur dengan yg sekarang.

Hidup kena diteruskan. :)

0 comments:

Hadaf surgery

12:44 AM أمانينا 0 Comments


1- Overall Aim of the Course:

  • To provide the student with the knowledge, and skills which enable him/her to identify, analyze, manage and/or refer clinical surgical problems in order to provide efficient, cost effective and humane patient care.
  • To provide the student with an appropriate background covering the common and/ or important surgical emergencies.
  • To enable the student to detect cancer at an early stage.
  • To enable the development and application of appropriate professional attitudes, ethical principles and communication skills.

2- Intended Learning Outcomes (ILOs):

a- Knowledge and understanding.
On successful completion of the course, the student should be able to:
1.    Recognize basics of surgical ethics. (a.14)
2.    Describe the anatomy of surgically important structures, organs and regions. (a.1)
3.    Describe the histology of surgically important tissues. (a.1)
4.    Describe the physiology of surgically important organs and systems. (a.1, 2)
5.    Describe the principles of molecular biology and wound healing. (a.2)
6.    Describe the microbiology and parazitology of surgically important pathogens and their treatment. (a.6, 7)
7.    Describe the first aid and definitive management of surgical emergencies. (a.7)
8.    Describe the principles of surgical nutrition. (a.7)
9.    Describe the principles of organ transplantation. (a.7)
10. Describe the epidemiology, etiology, pathophysiology, pathology, complications and prognosis of the various common and important surgical diseases and disorders. (a.5, 6)
11. Describe the clinical picture, investigations and differential diagnosis of the various common and important surgical diseases and disorders. (c.6)
12. Identify the principles of early detection of cancer. (a.10)
13. Describe the prophylaxis and treatment of the various common and important surgical diseases and disorders. (a.7)
14. Describe the pharmacological basis of surgically important medications. (a.7)
15. Describe prevention of HCV and HIV transmission, sterilization of metal and non-metal instruments, handling and preservation of specimens, and management of disposables. (a.15)
16. Describe the procedures and minimally-invasive techniques used in the treatment of surgical diseases. (a.7)
17. Describe the principles of operative intervention including indications for intervention, preoperative preparation, and principles of general and local anesthesia, principles of the operations, and postoperative care and complications. (a.7)
18. Describe palliative care for untreatable surgical conditions. (a.7)
19. Describe the theoretical basis of evidence based medicine (EBM). (a.8)
20.     Define principles of clinical audit. (a.16)
21.     Describe the principles of clinical trials and statistics. (a.5)
 Professional skills (b, c, d, and e).
b. Practical and Clinical Skills
On successful completion of the course, the student should be able to:
22.       Provide first aid measures for injured and critically-ill patients. (b.7)
23.     Perform an emergency-directed examination for patients with common surgical emergencies. (b.3)
24.     Compose an initial plan of management for stabilization of injured and critically-ill patients. (b.6)
25.     Take and record a structured patient-centered history in acute and chronic conditions. (b.2)
26.                     Perform full physical examination appropriate to age and gender in acute and chronic clinical conditions. (b.3)
27.     Construct appropriate management plan for patients with common and important surgical diseases. (b.5)
28.       Write safe prescriptions of different types of drugs. (b.9)
29.     Order appropriate investigations. (b.5)
Procedures and technical skills acquired during undergraduate training:
By the end of the program, the graduate will acquire the model-based skills (using manikin and simulators) required to:
30.   Perform venepuncture and collect blood samples. (b.11)
31.   Insert a cannula into peripheral veins. (b.12)
32.   Practice enteral, parenteral, inhalational and topical methods for drug administration. (b.13)
33.   Perform suturing of superficial wounds. (b.14)
34.   Demonstrate competency in cardiopulmonary resuscitation and basic life-support. (b.15)
35.   Administer basic oxygen therapy. (b.19)
36.   Insert a nasogastric tube. (b.20)
37.   Perform bladder catheterization. (b.21)
38.   Perform and interpret basic bedside laboratory tests. (b.23)
39.   Adopt suitable measures for safety and infection control. (b.25)
c. Professional Attitude and Behavioral Skills
By the end of the program, the graduates will acquire the skills required to:
40.                    Adopt an empathic and holistic approach to patients and their problems, taking into consideration beliefs values, goals and concerns. (c.1)
41.                    Respect the patient's right to know and share in decision making as well as dignity, privacy, information confidentiality and autonomy. (c.2)
42.    Understand and respect the different cultural beliefs and values regardless of their disabilities in the community they serve. (c.3)
43.    Recognize the important role played by other health care professions in patients' management, respecting their contributions in patient's management regardless of degree or occupation. (c.4)
44.  Apply the national code of ethics issued by the Egyptian Medical Syndicate.(c.5)
45.     Respect and follow the institutional code of conduct. (c.6)
46.                    Counsel patients suffering from different conditions as well as their families. (c.7)
47.    Recognize one’s own limitations of knowledge and skills referring patients to appropriate health facility at the appropriate stage. (c.8)
d. Communication Skills:
By the end of the program, the graduate will be able to:
48. Communicate clearly, sensitively and effectively with patients and their relatives and colleagues from a variety of health and social care professions. (d.1)
49. Communicate effectively with individuals regardless of their social, cultural, ethnic backgrounds, or their disabilities. (d.2)
50. Cope with situations where communication is difficult including breaking bad news. (d.3)
51. Show compassion to patients and their relatives in situations of stress and grief. (d.4)
52. Honor and respect patients and their relatives, superiors, colleagues and any other member of the health profession. (d.5)
e. Intellectual Skills
By the end of the program, the graduate will acquire the skills required to:
53.     Recognize patients with life/organ-threatening surgical conditions and perform appropriate initial therapy. (e.2)
54. Determine the different strategies for risk management of disease and injury. (e.6)
55. Identify surgically important structures and organs. (e.1)
56. Identify surgical pathology specimens. (e.1)
57. Integrate basic anatomical, physiological and pathological facts with clinical data. (e.1)
58. Integrate the results obtained from history, clinical examination and investigational data into meaningful diagnostic formulation. (e.2)
59. Combine clinical and investigational data with evidence based knowledge and skill of deductive reasoning for clinical problem solving. (e.3)
60.     Identify problems, prioritize them, and generate a list of differential diagnosis for each problem. (e.4)
61.     Select the most appropriate and cost-effective diagnostic and therapeutic procedure for each problem. (e.5)
62.     Use the results of all the tests ordered to modify the problem list and the differential diagnosis accordingly. (e.5)
63.     Identify and outline management of patients with surgical emergencies and common surgical diseases requiring long-term follow-up, rehabilitation and pain relief. (e.5)
64.     Recognize and cope with uncertainty by accepting and reacting to uncertain situations through proper counseling, consultation and referral. (e.8)
f. General and Transferable Skills
By the end of the program, the graduate will acquire the skills required to:
65.          Adopt the principles of lifelong learning needs of the medical profession. (f.1)
66.          Use computers efficiently in reaching biomedical information to remain current with advances in knowledge and practice. (f.2)
67.     Present information clearly in verbal, written, and electronic forms. (f.3)
68.     Communicate ideas and arguments effectively. (f.4)
69.     Work effectively within a multidisciplinary team. (f.5)
70.     Manage time and resources effectively and set priorities. (f.6)
71.     Apply simple statistical methods. (f.7)
72.     Apply English language as needed for appropriate learning and communication in relation to medicine. (f.8)

0 comments:

Hadaf Internal Med

12:34 AM أمانينا 0 Comments


B) Professional Information:

1.        Program Aims
The aim of the program is to provide the graduate with educational experience necessary for further training and practice in medicine through:
1.     A core body of scientific knowledge, skills and attitudes essential for the practice in medicine.
2.     Diagnostic, problem solving and decision-making skills necessary for proper evaluation and management of common diseases and emergencies.
3.     Awareness and participation the social and community aspects of health care.
4.     . Appropriate ethical and professional skills necessary for establishment of excellent communication with patients and colleagues.
5.      Lifelong learning competencies necessary for continuous professional development.
6.      Research methodology as related to medical practice.


2. Academic Standards
The Intended Learning Outcomes (ILO's) of the present program are developed to satisfy the National Academic Reference Standards (NARS) for Bachelor degree of medicine published by the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education (NAQAAE) (January 2009).
3. Intended Learning Outcome

a.       Knowledge and Understanding
By the end of the program, the graduate will gain knowledge and understanding to be able to:
a.1
Describe the common medical problems presenting to doctors - in primary health care setting, hospital and community - their diagnosis, prevention and treatment. (a.6)      
a.2       
Classify  disease in terms of mental, functional and physical processes .(b.4)    
a.3

a.4       
Identify the developmental changes in humans and the effect of growth and aging on individuals and their family.(a.6,b4)
Describe  the clinical manifestations and differential diagnosis of common medical disorders with an emphasis on the incidence of the different manifestations and their relative importance in establishing diagnosis, and the early manifestations of serious diseases (e.g. malignancy, emergencies …etc) (a.7)           
a.5
Describe the theoretical basis of professional and practical skills.(a.8)
a.6
Describe the normal aging process in terms of physiologic and clinical manifestations and identify age related diseases and variable causes of disability in old age.(a.5)
a.7
Point out appropriate measures for prevention of diseases.(a.10)                   
a.8.   Describe the role of genetics in health and disease and the basic principles of gene therapy and genetic counselling. (a.9)

a.9. Describe the basics of ethics. (a.14)                 
a.10. Identify the determinants of health, principles of health      promotion,    disease prevention, early detection and control of common community health problems including disease surveillance and screening. (a.10)

b.        a.11. Recognize basics of health and patient’s safety during clinical practice.(a.15)
a.12. Define the principles of management and appropriate quality concepts and processes required for healthcare facilities. (a.11)

a.13 Define principles of clinical audit (a.16).


b. Practical and Clinical Skills                                      
By the end of the program, the graduate will be able to:
 b.1       Demonstrate basic sciences’ practical skills relevant to the future practice and acquire practical, clinical skills and competencies. (b.1)
b.2
Take and record a structured patient-centered history, appropriate depth and detail, relative to the clinical context.(b.2)
b.3
Perform full physical examination appropriate to age and gender in acute and chronic clinical conditions.(b.3)
b.4
Recognize urgent life-threatening conditions, and compose appropriate initial plan of management for stabilization of the critically ill patient.(a.1,b.5)
b.5
Safely perform routine diagnostic and therapeutic procedures, including life support.           
b.6
Construct appropriate management strategies both diagnostic and therapeutic for patients with common acute and chronic diseases.(b.5,b.6)
b.7
Compose an initial plan of management for stabilization of critically-ill patients.(b.6)
b.8
  Provide first aid measures for injured and critically-ill patient(b.5,b.6)                                          
b.9
   Work out drug dosage based on patient's criteria and health condition(b.8)
b.10      
     Write safe prescriptions of different types of drug .(b.9)                                                                      
b.11     Conduct community diagnosis for prioritization of community    health problems. (b.10)
b.12    Use appropriate sterile technique, Comply with and use universal precautions (b.25)     

 Procedures and technical skills acquired under appropriate supervision during undergraduate:

By the end of the program, the graduate will acquire the model-based skills (using manikin and simulators) required to:

b.13 Perform venepuncture and collect blood samples. (b.11)
b.14 Insert a cannula into peripheral veins. (b.12)
b.15 Practice enteral, parenteral, inhalation and topical methods for drug administration (b.13)
b.16 Demonstrate competency in cardiopulmonary resuscitation and basic life-support.
b.17 Perform and interpret ECG. (b.16)
b.18 Perform and interpret basic respiratory function tests. (b.17)
b.19 Use a nebulizer for administration of inhalation therapy. (b.18)
b.20 Administer basic oxygen therapy. (b.19)
b.21 Insert a naso-gastric tube. (b.20)
b.22 Perform bladder catheterization. (b.21)
b.23 Perform and interpret basic bedside laboratory tests. (b.23)
b.24 Adopt suitable measures for safety and infection control. (b.25)

c. Professional Attitude and Behavioral Skills
By the end of the program, the graduates will acquire the skills required to

c.1 Adopt an empathic and holistic approach to the patient and their problems, taking into consideration beliefs values, goals and concerns. (c.1)
c.2 Respect the patient's right to know and share in decision making as well as dignity, privacy, information confidentiality and autonomy. (c.2)
c.3 Understand and respect the different cultural beliefs and values regardless of their disabilities in the community they serve. (c.3)
c.4 Recognize the important role played by other health care professions in patients' management, respecting their contributions in patient's management regardless of degree or occupation. (c.4)
 c.5 Apply the national code of ethics issued by the Egyptian Medical Syndicate. (c.5)
c.6   Respect and follow the institutional code of conduct. (c.6)
c.7 Counsel patients suffering from different conditions as well as their families. (c.7)
c.8   Recognize one’s own limitations of knowledge and skills referring patients to appropriate health facility at the appropriate stage. (c.8)


d. Communication Skills:
By the end of the program, the graduate will  be able to:
d.1 Communicate clearly, sensitively and effectively with patients and their relatives and colleagues from a variety of health and social care professions. (d.1)
d.2 Communicate effectively with individuals regardless of their social, cultural, ethnic backgrounds, or their disabilities. (d.2)
d.3 Cope with situations where communication is difficult including breaking bad news. (d.3)
d.4 Show compassion to patients and their relatives in situations of stress and grief. (d.4)
d.5 Honor and respect patients and their relatives, superiors, colleagues and any other member of the health profession. (d.5)
d.6 Use communication styles to bring about behavioral change. (d.6)


e. Intellectual Skills
By the end of the program, the graduate will acquire the skills required to:

e 1.Analyze symptoms & signs and construct a differential diagnosis for common presenting complaints. (e.2)
e.2 Design an appropriate diagnostic plan for evaluation of common presenting complaints which is appropriate in terms of the differential diagnosis, the severity of the clinical situation and the risks, benefits and costs to the patient. (e.2.3)
e3. Accurately interpret the results of commonly used diagnostic procedures. (e.3)
e.4 Combine clinical and investigational data with evidence-based knowledge for clinical problem solving. (e.3)
e.5 Identify risk factors for disease processes and injury, and institute the appropriate diagnostic, preventive, and therapeutic interventions. e.6 Determine the different strategies for risk management of disease and injury. (e.3, 4)
e.7 Identify the indications and logistics of referring patients to higher levels of experience or specialization as a principle for the family doctor (GP). (e.8)
e.8   Construct treatment plan, incorporating his knowledge, best available evidence, and patient’s preferences in a cost effective manner. (e.3, 7)
e.9 Recognize and cope with uncertainty that is unavoidable in the practice of medicine by accepting and reacting to uncertain situations through proper counseling, consultation and referral. (e.8)


f. General and Transferable Skills
By the end of the program, the graduate will acquire the skills required to:

f.1 Adopt the principles of lifelong learning needs of the medical profession (continuous professional development; CPD). (f.1)
f.2 Use computers efficiently in reaching biomedical information to remain current with advances in knowledge and practice. (f.2)
f.3 Present information clearly in written, electronic and verbal forms (f.3)
f.4 Communicate ideas and arguments effectively. (f.4)
f.5 Work effectively within a multidisciplinary team. (f.5)
f.6 Manage time and resources effectively and set priorities. (f.6)
f.7 Apply simple statistical methods. (f.7)
f.8 Apply English language as needed for appropriate learning and communication in relation to medicine. (f.8)

0 comments: