Safar dalam Ramadhan

4:56 PM أمانينا 0 Comments

Esok pagi saya sampai Malaysia bersama seorang perfect melancholic, peaceful phlegmatic, dan Seorang yg masih lagi mencari dominannya apa.

Berbuka dan bersahur di 2 lautan.

:)

Allahumma berkati perjalanan kami. Jangan kau lalaikan kami dgn hiburan2 di atas kapal terbg nnt. Dalam Ramadhan yg mulia ini.

Ameen.

مع السلامة.


iPod hoho

0 comments:

Lain orang

3:44 AM أمانينا 1 Comments

Lain orang lain ujiannya.
Orang2 di sekeliling saya kebanyakannya sedang diuji.
Cemburu juga saya kerana mereka diuji, sbb saya tahu ujiannya itu untuk membuktikan betapa benar iman yang kita sering laung2 kan itu.
Apa benar iman kita pada Allah atau tidak.
Apa benar tindak tanduk kita itu meletakkan Allah pada tempat yang pertama atau tidak.
Sampai saya berdoa, wahai Tuhan sekalian alam, ujilah aku agar terbukti keimananku yang tiada berbelah bagi ini. Agar kukuh dan terbukti.
Bukti untuk aku masuk syurga dengan lancarnya.
Takut juga kalau2 gagal dalam ujiannya, tapi siapa tahu masa hadapan?
Percaya pada Allah.


iPod hoho

1 comments:

Kenapa kita sahur?

5:27 PM أمانينا 0 Comments

Terkocoh2 kami bersegera menyiapkan sahur pagi tadi.
Seorang panaskan dan tambah kuah tomyam, seorang lagi menggoreng telur, seorang lagi membasuh beras untuk menanak nasi. Seorang lagi mendidihkan air dan membancuh Ahmad Tea perisa epal. Seorang lagi menghidang dulang dan nasi baki dari iftor semalam. Ada yang terlalu penat sehingga tertidur terus selepas bulatan gembira kami tamat jam 3 pagi.

Sahur.
Pemerhatianku, kebanyakan hari-hariku asyik terlepas sahur, dan selalunya aku mengambil langkah selamat jika rasa2 tak mampu bangun sahur, dengan bermoreh selepas terawih. Berbekalkan makanan pada waktu berbuka dan waktu selepas terawih, aku rasakan sudah cukup untuk menampung keperluan aku ketika berpuasa esok hari.

Terfikir sejenak.
Eh, aku sahur ni, sebab nak supply tenaga untuk sepanjang hari ke, ke sebab Allah suruh?
Arah mana tujuan sahur ini sebenarnya?

“Dan makan minumlah kalian hingga telah jelas bagi kalian benang putih dari benang hitam waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa hingga malam.” (Al-Baqarah: 187)

Hadist Anas bin Malik -radhiallahu ‘anhu- beliau berkata, bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Makan sahurlah kalian karena pada sahur terdapat berkah.” (HR. al-Bukhari no. 1923 dan Muslim no.770) 

Hadist ‘Amru bin al-’Ash -radhiallahu ‘anhu- beliau mengatakan, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Pembeda antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur.”
(HR. Muslim no. 770-771, Abu Dawud no. 2343, at-Tirmidzi no. 708, an-Nasa`i no. 2165, Ahmad 4/197 dan 202 dan ad-Darimi no. 1697)

Hadist Abu Sa’id al-Khudri -radhiallahu ‘anhu- dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, bahwa beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sahur adalah berkah, makan janganlah kalian meninggalkannya walaupun salah seorang diantara kalian hanya dengan meneguk satu tegukan air. Karena sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya mendoakan orang-orang yang makan sahur.”

(HR. Ahmad 3/12 dan 44)

Hadist Abdullah bin Abbas, beliau berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Mintalah bantuan dengan makan sahur dalam pengerjaan puasa siang hari dan dengan tidur siang dalam pengerjaan shalat malam.”

(HR. Ibnu Majah no. 1695 dan al-Hakim 1/425)

Bila digoogle2 dalil tentang sahur, banyak pula yang aku jumpa.
Tak perlu aku sebut tentang fadhilat sahur kerana sudah tentu memang banyak fadhilatnya.

Tapi, kita buat perintah Allah bukan kerana fadhilatnya, tapi sebab Allah dan Rasulullah s.a.w suruh, maka kita buat.
 Contohnya solat berjemaah. "Solat berjemaah mengalirkan cas2 bila bahu bersentuh bahu  bla bla bla...:"
Kita solat sebab tu ke? Tak begitu sepatutnya.
Allah suruh, maka kita 'sami2na wa ata3na.

Jadi aku terfikir tentang ibadah sahur.
Kita bukan sahur untuk mengaut fadhilatnya.
Kita bukan tidak bersahur kerana kita rasa mampu walaupun tak makan sedikit sebelum subuh.
Kita bersahur bukan supaya kita ada makanan dalam perut kita dan ada bekal tenaga untuk hari itu.

Tak, kita bukan bersahur kerana sebab2 sampingan itu.

Kita bersahur sebab Allah dan Rasulullah s.a.w galakkan kita bersahur.
Dan kita mahu pahala sahur itu masuk dalam akaun Ramadhan 2011 kita.
Dan kita akan rasa sangat2 rugi dan sedih bila tak bangun sahur, bukan sebab hari tu kita akan jadi lapar sedikit, tapi sebab bonus sahur kita terlepas gara2 kita lebih rela melayan tidur kita dari berjihad bangun untuk sahur.

Dan aku semakin berjaga2 selepas ini bila terbaca hadith yang menyebut pembeda antara puasa kita dan ahli kitab adalah sahur.


Hmm.. lepas ni, kene betulkan balik niat bersahur tu sebab apa.
Kena sedaya upaya jugak lawan nafsu tidur untuk kejar pahala sahur kalau nak jadi jutawan Ramadhan.


p/s: meriahkan rumah kita kalau semua orang bangun sahur? takdelah pagi2 sebelum subuh tu suram je..

=)


0 comments: