27 March 2011

Anfaal

Dunia ini memang sementara.
Anfaal juga sejenis dunia, dan ia juga bersifat sementara.
Allah cakap yang kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan, dan kehidupan akhirat lah kehidupan yang sebenarnya.
maknanya kehidupan dunia ini satu bentuk kematian yang bertahap lah kan? sebab ini bukan kehidupan yang sebenar..
dan kehidupan dunia ini sangat tidak bernilai.. macam air hujan rintik2 yang turun, tak kekal, dari langit, turun ke bumi, kemudian hilang diserap tanah. tamatlah cerita air hujan di situ.
kemudian timbul kehidupan baru iaitu tumbuhan2 hasil dari air hujan yang menyuburkan tanaman2, kemudian tumbuhan2 ni pun tak kekal.. ada yang manusia makan, ada yang binatang makan, dan ada pula yang dijadikan perhiasan bumi..(pokok2 tgh jalan tu, pokok2 bunga yang mak2 kita tanam kt rumah tu...minyak wangi mesir yg puncanya dari pokok bunga...)


"Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemilik-permliknya mengira bahwa mereka pasti menguasasinya"


"tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami (amranâ) di waktu malam atau siang"


Memang benar ketika seseorang melihat dunia berpihak kepadanya, menampakkan wajahnya yang menggiurkan dan elok, ia menyimpulkan bahwa segala sesuatu berjalan sesuai harapannya. Pada saat seperti ini tiba-tiba datang ketentuan Allah berupa adzab di siang dan malam hari untuk menghancurkan seluruh harapan dan angan-angan tadi, di mana dunia tidak hadir sebagaimana yang diharapkan. 


Memang benar ketika kita melihat Anfaal berpihak pada kita, menampakkan wajahnya yang cantik, besar, luas, menggiurkan, dan elok, kita membuat kesimpulan yang segalanya akan berjalan lancar, sesuai dengan harapan kita.


kita berharap dengan segala macam harapan. 


dan pada waktu itu, tiba2 datang ketentuan Allah berupa retakan besar di tingkat bawah, menghancurkan seluruh harapan dan angan2 tadi, ketika itu kita tersedar, dunia itu tidak hadir sebagaimana yang kita harapkan.


"lalu Kami jadikan (tanam-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin".


ya, Anfaal akan dirobohkan. susah kan mahu percaya?


"Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan (Kami) kepada orang-orang berfikir".


moga kita tergolong dalam orang2 yang berfikir yang Allah maksudkan..




Dunia itu, kata nabi..
"Dunia adalah menipu, membahayakan dan musnah".
inilah tiga karakteristik dunia yang harus kita fahami.
............................................................................................


maafkan kami sebab dah banyak menyusahkan akhawat2 lain.
maaf ya.. :D

No comments: