bangun malam

11:28 PM أمانينا 5 Comments

"alamak kak, malam tadi tak bangun..", kata Iqi di muka pintu bilik.
dalam hati aku, 'dah Iqi tido kol 1 malam tadi, men game, nak bangun mendenye..=.='.
"malam ni Iqi nk bangun lah."
kagume dengan semangat Iqi, wpun ak tataw apa pasal de nk bangun dan apa dia nak buat bile dah bangun malam.

maka malam ini aku bertanya lagi kepada Iqi.
"Iqi, malam ni Iqi nak bangun ke?"
"Nak"
"Iqi nak bangun pukul berapa?"
"ha, pukol 1 lah, kak set la jam. Kalau tidur lambat pon takpe, nanti Iqi tido la dalam bas. (=.=')"
"Nanti kalau iqi bangun, Iqi nak buat apa?"
"Tengok luar la"
dalam hati, ' ni mesti kes nak tengok pokok rukuk/sujud ni.. =.=
"Iqi, biasenye mane ade nampak pokok rukuk ke sujud ke.."
"Habis tu?"
"Iqi solat le dua rakaat ke, pstu baru la tgk luar.Solat tahajud ke"
"Kakak tahu ke niat solat tahajud?"
"Ala,Iqi bace je sahaja aku solat sunat tahajud dua rakaat kerana Allah Taala"

"Macam mana nak tahu malam tu Lailatul Qadar?"
"Orang kate la, malam tu langit terang, kan macam malam ni Iqi tgk langit hitam kan, kalau Lailatul Qadr de kemerahan2 sket. Kejap kakak google kt internet"
Dan aku bacakan tanda-tanda malam Lailatul Qadar kepada dia.

"Kakak nak bangun ke tak malam nanti?", tanya Iqi lagi, yang sudah dua hari tidur di bilik aku kerana kesejukan bilik ini dengan hawa dari luar bilik.
"Bangun, ala, kalo kakak dengar bunyik alarm tu, msti terbangun jugak"
"Hehe..aah, kalau mama, kakak, din, senang bangun. kalau Iqi, ayah, susah. ayah lagi la, (sambil buat gaya orang berdengkur krooohh)"
"Dah2 tido2. esok sekolah."

Iqi cuba2 menongkat dagu untuk melihat apa aku sedang buat. (tgh tulis blog)

"Daaahhhhh, pegi tidooo.."


5 comments:

Rapuh

11:12 AM أمانينا 0 Comments



meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu



maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta





0 comments:

Lost Treasure

3:11 PM أمانينا 0 Comments

Project (3): Lost Treasure

·Many people waste their time after iftar although that if you read just one part of the Qur'an you will recite the whole Qur'an during the month. What prevents you from doing that: is it a comic program?(woah, kartun conan!) Or an interview with an artist?








manfaatkan lepas maghrib kita, bukan dengan makanan ya~

0 comments:

Project 2-Ramadhan has changed me

8:26 PM أمانينا 0 Comments





Project (2): Ramadhan has changed me
(Taraweeh) preparation project) 
Taraweeh is: the restful night prayer in Ramadhan

·Prepare the part of the Qur'an to be recited at night during thetaraweeh prayer. 
Read it after afternoon prayer with deliberation and reflection and you will realize the profound difference in your concentration at taraweeh prayer.
(In this way, you will achieve two recitations of the whole Qur'an: the one at taraweeh and the one after afternoon prayer).

·If possible, read the interpretation of that part or listen to a cassette on the same topic. 

Then you would achieve a rare recitation of the whole Qur'an: study recitation. 
You can then say that there is a real change in Ramadhan.
Do not say that this is difficult …
(The average length of the interpretation of each part of the Qur'an in -Sa'di's Interpretation- is only 29 pages).



baca ayat dan makna, ulang masa terawih. (kalau imam baca lain?)
usaha mana yang termampu.. :D













0 comments:

Project 1

8:39 PM أمانينا 0 Comments

mencari semangat yang lebih lagi untuk Ramadhan kali ini. takut2 entah tahun depan sempat atau tak.
terjumpa sesuatu yg menarik di manhag.net.



A Day of a Muslim fasting Ramadhan

(Ramadhan Projects)
 
Do you want to protect yourself from the thirst of 50.000 years on the Day of Judgment?
When you fast one day in Ramadhan, this means you fast for 14 hours = 50.000 seconds.
 
Do you imagine that these 50.000 seconds protect you from the thirst of 50.000 years on the Day of Judgment?
This means that one second in Ramadhan equals an entire year of the years of thirst and heat on the Day of Judgment!!
Dear brother and sister, Ramadhan, once missed, cannot be recovered. It is enough that you missed many Ramadhans in your life. If you fell once, rise up and do not despair.

Let this Ramadhan be as if it were the last in your life. So, whet your resolution and start Ramadhan projects with us as much as possible:
 

Project (1): How to be a multi-millionaire in 30 days

·Do you know that the good deeds of reciting the whole Qur'an on regular days = 3.3 million good deeds (it means that it cancels 3.3 million bad deeds).
·Multiplication of good deeds in Ramadhan makes the reward of umrah in Ramadhan = the reward of performing hajj with the Prophet (Peace be upon him).
·Then, what about the recitation of the whole Qur'an in Ramadhan? Here are hundreds of millions of good deeds in your hands. Would you let them go, then you shall regret every single good deed you lost on the Day of Judgment? Recitation of the whole Qur'an will make your balance more than that of millionaires and billionaires!!


projek Ramadhan~

0 comments:

arus

9:32 AM أمانينا 0 Comments

sejauh mana kita mampu mengotakan kata-kata kita.
yang mahu menentang arus.
melawan jahiliyyah dengan Islam.
yang mahu menjadi yang asing.

apakah kita berada dalam dakwah kerana ikut kawan lagi?
kerana kawan baik kita semuanya ada bersama?
kerana mak ayah kita ada dalam jalan ini sekali?
atau kerana jiddiyah kita sendiri?


sanggupkah kita tinggalkan kesukaan kita demi Tuhan Maha Esa?


" Sesungguhnya kerja mengembangkan dakwah itu adalah taufiq dari Allah. DimudahkanNya bagi siapa yg ada kebaikan dalam hatinya. Tugas ini satu penghormatan dan bukannya bebanan " Imam Ahmad Bin Hanbal

0 comments:

KISRA

9:33 AM أمانينا 2 Comments

ku sangkakan perjalanan akan sangat kelam kabut.
rupanya Allah permudahkan.

Allah permudahkan.
Allah permudahkan.
Allah permudahkan!

rasa menyesal, malu dengan diri sendiri kerana banyak panas hati.
sedangkan sepatutnya bersabar dari awal.
tengok, Allah dah mudahkan.
kan dah termalu sendiri.

give our fullest for the whole this adventure week!

salam KISRA~

-betulkan niat selalu-

2 comments: