Mimpi yang Indah

10:33 PM أمانينا 0 Comments

Telah ku lalui jalan berduri
Sejuta harapan terus ku pertahankan
Bukan mudah menggapai bintang
Bersilih dugaan mendatang
Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan
Mengejar impian
Pabila laluan seakan sukar
Bagai tak terdaya untuk terus bertahan
Namun kasihMu menyedarkan
Aku tak pernah sendirian
Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan
TInggi langit mimpi ini
Tak ku ragu untuk membuktikan
Indah bintang yang terang bukan khayalan
Tetapi kenyataan
Akan kau saksikan kesulitan ini
pasti berganti kebahagiaan
Telah pun kau dengar kisahku ini
Pernahkah cuba kau mengerti

0 comments:

minggu ini

1:56 PM أمانينا 0 Comments

malam ni si dia akan menikah.
dan aku tak dapat datang, sebab aku tahu,
ramai lagi akhawat lain sebelum ini yang tak dapat datang juga tarikh2 penting akhawat mereka gara2 tuntutan dakwah yang melaut.
aku tahu aku perlu dahulukan yang lebih prioriti.

dan lusa aku sedaya upaya untuk hadir jemputan walimah si dia.
dalam masa yang sama, memenuhi jemputan orang tua untuk pulang ke kampung menjenguk atuk dan opah yang masih belum sempat aku jumpa sejak aku balik.
walaupun sedikit berat hati kerana terpaksa mengorbankan sabtu malam ahad, yang sepatutnya kita duduk sama2 berbincang tentang kerja kita,
aku minta maaf sangat2.
ana mintak maaf.

ya Allah, sampaikan lah kami kepada yang kami rancangkan, dan permudahkanlah segala urusan kami.

buat si dia,
saya cuba letakkan diri saya di tempat kamu, dan saya rasa banyak cerita sedih menjelang hari bahagia kamu.
saya harap bakal zauj kamu akan lebih menggembirakan kamu dan berada di sisi kamu menemani kamu selalu, supaya kamu tak sedih2 lagi.
kahwini dia kerana Allah, sayangi dia kerana Allah, nescaya redha Allah bersama kamu.

kami sayang kamu.

rawang, sel.

0 comments:

merubah dan berubah

9:55 PM أمانينا 0 Comments

Berubah adalah tanggungjawab individu untuk diri sendiri.
Merubah adalah merubah orang lain dari buruk kepada baik.


Berubah disuruh oleh Al-Quran 13:11.
Merubah di suruh oleh hadis : Man ra’a minkum munkaran.. hadis no 34 matan 40 hadis Nawawi.

Tetapi perlukah ia berlaku drastik? segera, (selalu; bahasa orang pantai timur), on the spot, sekarang, tak boleh ditangguh-tangguh?)

Perbezaan antara berubah dan merubah.


Berubah mestilah drastik kerana kita wajib mematuhi syariat segera. 
Tidak ada pelepasan dari tidak mengikut syariat. 
Allah tidak akan memberi masa kepada kita jika kita mampu untuk melaksanakan kewajiban tetapi kita kemudiannya tidak melakukannya tanpa sebarang uzur. 
Apa kata jika kita mati dalam keadaan kita menangguh-nangguhkan mematuhi perintah Allah. 
Kesah sahabat-sahabat yang menuangkan arak-arak dari tong-tong arak di rumah mereka di Madinah menjadi contoh terbaik bagi kita. 
Contoh muslimah di zaman awal Islam memotong kain-kain langsir rumah untuk di jadikan tudung setelah turun ayat hijab menjadi contoh kepada kita. 
Sahabat yang terus membuang cincin emas dari jarinya setelah di larang Nabi saw juga patut di tauladani.


Merubah pula satu hal yang berbeza.
Kita wajib menyuruh orang untuk berubah. 
Tetapi kita tidak boleh men’expect’ darinya akan berubah serta merta. 
Oleh itu kita mesti bersabar, mencari jalan terbaik, tidak melakukan suatu yang boleh menyebabkannya tidak akan berubah selama-lamanya.
Di sinilah terletaknya fiqh taghyir.
Pelajaran-pelajaran dalam fiqh-fiqh dakwah di dalam halaqah-halaqah akan mengajar fiqh-fiqh ini semua. 
Moga anda semua telah mempelajarinya atau akan mempelajari dari sang murabbi anda.

www.muntalaq.wordpress.com

0 comments:

tak penting

10:34 PM أمانينا 3 Comments

banyak sangat tak tercatat.

-Ah Choo meninggal, went to Fairy Park, kubur cina kubur kristian place.
-attachment in Hosp Selayang
-result exam third year
-visiting ulya's house
-program summer @@

these happened starting from last Saturday.
too much and couldn't be jot down the thoughts.

result?
makman said, Allah dah kasi dah tu...banyakkan2 la amalan lagi...Allah dah bagi jugak peluang.

lain orang lain mihnahnnya..
bersesuaian dengan apa yang termampu olehnya.
(la yukallifullahu nafsan illa wus3aha)

tabahnye orang2 yang Allah bagi ujian ni..

3 comments:

kotor

12:37 AM أمانينا 1 Comments

mesir kotor.
kotor dengan sampah.

malaysia pon kotor.
kotor dengan zina dan fikiran2 kotor.

3 ibu dunia,
arak,
zina,
judi.

mesir kotor, tapi bukan kotor yang ini.

aku jijik, tapi ini negara aku.
banyak kerja kita kena buat.

statistik anak luar nikah di Malaysia

1 comments:

real hunger

7:02 PM أمانينا 0 Comments

saya masuk ke bilik adik, melihat2 biliknya secara laju.
posisi katil telah berubah, menampakkan timbunan baju di hujung katil.
jika dulu, timbunan baju itu tersorok, nah, kali ini dari jauh sudah kelihatan.
taktik baru mama agaknya. tapi tak berhasil lagi. kene guna taktik lain.

rak buku.
wow.
compact powder dua bekas!
saya satu pon tak ada. T__T
bertepek segala macam produk, tapi jerawat ade jugak.

teringat mama kata tentang karangan yang perlu adik buat tentang rak buku, jenis2 rak buku yang akan menampakkan kekemasan.
yang kemudiannya mama menambah2 di hujung karangan itu,lebih kurang begini,

"rak buku yang kemas bergantung kepada pemilik rak buku itu. Jika dia seorang yang pengemas maka rak buku itu akan jadi kemas. Jika rak buku itu kemas macam mana pun, tapi tuannya tak pengemas, maka rak buku itu akan tetap bersepah."

xD

dua situasi. nampak cm takda kaitan, ada sebenarnya.

manusia di sini, di bumi hujan hijau ini, tumpuan muda mudi zaman ini, sibuk memberi makan kepada jasad2 mereka.

People keep feeding their outfits excessively, not realizing what the real hunger meant.

perkara pokok yang harus diubati dahulu, bukan natijah kerosakan hasil tangan kita.

Iman kita. Islam kita.

Islam mengajar kepada menjaga kebersihan, menjaga pemakanan, dll.
maka itu yg harus dikerjakan dulu.
bukan tepekan2 kosmetik itu yg perlu dilebihkan.

Islam mengajar kepada sistematik dan kekemasan,
maka itu yang harus dipupuk dahulu dalam diri.
bukan membeli rak yang cantik dan kemas semata2.

cuma contoh. rasanya banyak lagi, berjuta2 lagi senario yang akal kita boleh fikirkan utk dijadikan contoh.

baik dari segi gejala sosial, hinggalah ke politik.
no comment.

mahu dapatkan booster esok, meeting sisters are really necessary utk maintain semangat.

p/s: nunu pesan, jgn lupe bawak 'alatan' meeting esok.huhu

0 comments:

rehat?

12:44 AM أمانينا 2 Comments

hari ketiga aku di Malaysia.

setakat ini, hari2 akan ada sesuatu yg kalau orang tanya kau buat ape, ak boleh jawab pegi kenduri, pegi reunion, update data.

cume aku takut sampai satu hari yang mana aku tak buat apa2 di rumah, melainkan termelangut di hadapan komputer dgn perkara tak berfaedah.

ak sangat2 kagume dgn seorang ukhti kita yg sgt bekerja keras di Msia, yang membuatkan aku sentiasa berjaga2 dari terpedaya dgn masa lapang yang aku mungkin akan ada. kalau ku terfikir utk berehat, maka aku akn teringatkan dia yang siang keluar rumah, malamnya pulang dalam keadaan memikirkan tentang orang lain, ttg ummah.

jetlag aku mungkin masih ada, cuma tak sedar agaknya. malam akan ngantuk jam 2am, yg mana pada waktu  mesir jam 9pm, mmg waktu tersengguk2.
cume mujahadah yg tinggi utk melawan ngantuk selepas subuh mmg sangat perlu.
pagi di sini waktu tidur di sana.

seriously, jeles dgn org mesir.
keluar rumah anytime, tak perlu consider pemission mak ayah utk keluar selalu dan lama2,
cabarannye duduk Msia..

aku tak mahu jadi dormant.

kami tiada tempat rujuk pandangan.
gantung tak bertali?
T__T

2 comments:

reunion

8:16 PM أمانينا 3 Comments

'siang pertama' di malaysia dikejutkan dengan kedatangan cik Nana dan Nadirah ke rumah, semata-mata mahu ajak makan sekali petang nanti, ala2 small reunion gtu.

kelas di sekolah agama, utk batch kami, hanya ada 19-20 orang, jika saya tak silap.
tolak 5 cebis lelaki, maka total pelajar perempuan ialah lebih kurang 15 orang, dan semalam berjaya m'gather'kan seramai 6 orang, almost half.

saya suka utk qoute kata2 cik Nana,
"kawan2 pd zaman kanak2 lebih jujur dan telus dibandingkan kawan2 yg dikenali semasa dewasa."


sebab hati kanak2 itu telus, jujur, tak berapa pandai menyembunyikan, dan berterus terang.








aku mahu hati yang suci.









3 comments:

Alex 1

6:21 AM أمانينا 1 Comments

cm tak percaye dah sampai Alex tbe2.

let's paint the light di Alex yg cntik nih.

balik cairo esok mlm.

lusa tamat bengkel.

tulat balik Malaysia.

bwk balik souvenir gmbr2 je boleh x? ringan sikit beg.

kes3~ joking. i'll buy ur 2kg grapes ok.. hadiah kerna mjadi model yg cemerlang.

model tetap



esok: tadabbur alam..

1 comments: