31 August 2010

bangun malam

"alamak kak, malam tadi tak bangun..", kata Iqi di muka pintu bilik.
dalam hati aku, 'dah Iqi tido kol 1 malam tadi, men game, nak bangun mendenye..=.='.
"malam ni Iqi nk bangun lah."
kagume dengan semangat Iqi, wpun ak tataw apa pasal de nk bangun dan apa dia nak buat bile dah bangun malam.

maka malam ini aku bertanya lagi kepada Iqi.
"Iqi, malam ni Iqi nak bangun ke?"
"Nak"
"Iqi nak bangun pukul berapa?"
"ha, pukol 1 lah, kak set la jam. Kalau tidur lambat pon takpe, nanti Iqi tido la dalam bas. (=.=')"
"Nanti kalau iqi bangun, Iqi nak buat apa?"
"Tengok luar la"
dalam hati, ' ni mesti kes nak tengok pokok rukuk/sujud ni.. =.=
"Iqi, biasenye mane ade nampak pokok rukuk ke sujud ke.."
"Habis tu?"
"Iqi solat le dua rakaat ke, pstu baru la tgk luar.Solat tahajud ke"
"Kakak tahu ke niat solat tahajud?"
"Ala,Iqi bace je sahaja aku solat sunat tahajud dua rakaat kerana Allah Taala"

"Macam mana nak tahu malam tu Lailatul Qadar?"
"Orang kate la, malam tu langit terang, kan macam malam ni Iqi tgk langit hitam kan, kalau Lailatul Qadr de kemerahan2 sket. Kejap kakak google kt internet"
Dan aku bacakan tanda-tanda malam Lailatul Qadar kepada dia.

"Kakak nak bangun ke tak malam nanti?", tanya Iqi lagi, yang sudah dua hari tidur di bilik aku kerana kesejukan bilik ini dengan hawa dari luar bilik.
"Bangun, ala, kalo kakak dengar bunyik alarm tu, msti terbangun jugak"
"Hehe..aah, kalau mama, kakak, din, senang bangun. kalau Iqi, ayah, susah. ayah lagi la, (sambil buat gaya orang berdengkur krooohh)"
"Dah2 tido2. esok sekolah."

Iqi cuba2 menongkat dagu untuk melihat apa aku sedang buat. (tgh tulis blog)

"Daaahhhhh, pegi tidooo.."


5 comments:

Anisah Shamilah MS said...

hehehe...

chomelnye iqi..
ade teman tahajud ek hang..bgus2..
perangai x tido mlm dah menular kat sni..
nk ikot mcm iqi.. =D

[fathiyyah] said...

:)

Sharifah Syahirah TSM said...

comelnya iqi.
terus teringit crocs iqi yg em selalu pakai. sgt comel.
apa nama penuh iqi ea?
maliqi? baihaqi?

hakikatnya,
kita juga masa kecil2 berfikiran macam iqi. nak bangun malam sebab nak tengok pokok dan binatang2 sujud. kan? eh, ke saya je?

=)

yanna_anfaal~kui3 said...

chumelnye iqi!!!!!!!!!!!!!!!
nk jmpe mlm lailatul qadar!!!!!!!!

Noor Asyila said...

comelnye iqi!