13 December 2009

i'm my enemy

musuh terbesarku adalah diriku.
bukan syaitan. bukan persekitaran.
kalau diri sudah tidak ikhlas, syaitan hanya perlu menolak lembut sebagai pemangkin riya' dan ujub.

atas segala kesalahan, soallah diriku dulu.
salahkan aku dahulu.
bukan salahkan yang lain.
akulah yang salah.
bukan mereka.

atas segala amalan, berhentilah sebentar untuk berfikir.
untuk apa aku lakukan semua ini?
ikhlaskah aku?
atau untuk dilihat oleh yang lain?
di mana letaknya Allah dalam tindakku?
tahanlah diriku, betulkan niatmu.
kemudian mulakan langkah kembali.
jangan sampai langkah terhenti.
lalu berkelubung di bawah saratoga dan menyepi.


-monolog-

6 comments:

mohd hazwan bin mohd salleh said...

nice..

mcm ade kaitn dgn kisah sorng syeikh makkah yg ustz nzrul cerita.ke x?

[amiza malik] said...

i like

[fathiyyah] said...

em, ko wajib share ngn aku ttg ikhlas niiii..

nk rs jugak apa yg ko rs. plz plzz

amaninast said...

hazu:almk, ak xpegi kelas ustz nazrul, cube cerite sikit.. =D

fatty:almk fatty, mlm kang ak citer balik

mohd hazwan bin mohd salleh said...

ok..nak cube recall balek.

"pade satu hari,ade sorng syeikh kat saudi dok mngaja dlm kelas.
dijadikan cerita penerangn @ pengajaran yg diberikn pade haritu sgtlah mntap.

maka syaitan berjaya membisik kata2 yg boleh menimbulkan riak dari dlm diri.maka syeikh trsebut pon terus berhentikn kelas,dan kembali ke rumah meningalkn anak2 muridnya.kerana takut syaitan akan menang keatas beliau.

ketika sampai ke rumah,ayah kepada syeikh trsebut terkejut melihat anaknya pulang awal ke rumah.maka ditanyakan akan hal demikian kepada anaknya.

lalu anaknya menceritakan kembali akan peristiwa dan rasa yang dialami beliau.

setelah mendengar cerita tersebut,si ayah lalu menegurnya dan menyatakan bahawa anaknya lah yg telah kalah kepada syaitan.."

mungkin ade kaitan dgn ayat ni:

"di mana letaknya Allah dalam tindakku?
tahanlah diriku, betulkan niatmu.
kemudian mulakan langkah kembali.
jangan sampai langkah terhenti."

P/s-syaitan xsemestinya hasut kite utk buat jahat,malah bende yg nmpak baik tp sebenanye mmpu mnggoncang hati.

(panjang gak komen.kalo salah silap boleh btulkan.tq)

teh=syai' said...

setuju2!
syaitan kan expert..dah lama dh berkecimpung dlm bidang menghasut2 ni..mcm2 cara dia tau nk rosakkan amalan kita kan.
so,kita kena sntiasa berjaga2 dgn syaitan yg berada dlm urat2 diri,yg sentiasa mengintai kita utk melemahkan kita..

jzkk em 4 da post..
me'refresh' balik ~