30 November 2009

baik dan jahat

mari bersusah payah demi kebaikan
benda yang berharga perlu diusaha, dicari
impaknya kita akan lebih mnghargai
jangan diharap dtg bergolek macam bola sepak
jangan diharap sesenang makan ABC
jangan diharap sesimple Simple Plan
impaknya kalau semudah itu
kebaikan itu hanya akn lalu di hati
xberhabitat di situ
lalu bila kejahatan 'tumpang lalu cik hati..'
senang saja kite bagi laluan
sebab kebaikan hanya menyinggah sebentar
sekadar utk menjaga diri pada waktu itu
dan kemudian alpa di saat kejahatan cube2 menerjah

syaitan itu tidak akan pernah berehat walau sesaat
maka sentiasalah kamu mempersiapkan diri

4 comments:

Fathy said...

jom em!

nuruliman said...

kalau hati dah terpaut
bak kata orang, dah faham dengan hati.
bukan faham dengan akal.
kadang2 akal tak nak buat
hati pulak tak nak berhenti.
itulah kuasa tarbiyyah.
yang mana payah nak buat
tapi bila dah terikat
susah nak tinggal.

sebab tu jalan dakwah penuh dengan duri tapi ranjau tulah yang mewarnai kehidupan kita.

taklah asyik buat rutin yang sama dari pagi smpi petang.
kalau tetiba Allah amik nyawa,
ada hujah nak kasi.
"ni la yang aku dah buat, Tuhanku"

takkan kita nk present ilmu medic/jadual harian/skill memasak/skill berucap/dll dpn Allah kan kan kan.

so, fastabiqul khairat...
xde la malu dengan dua malaikat kanan dan kiri.

ps: aku ske komen pjg2 kt blog em. jgn mare sume.

Anonymous said...

menarik!
em ajak lagi ye kawan ramai2 buka buku akaun tarbiyah+ da'wah..

amaninast said...

ak suke iman komen byk2 ;P