30 December 2008

tempat itu dekat sekali

11:45 PM 3 Comments
seharian semalam sye study biochem..hafal dan hafal.. sye langsung xbukak laptop kecuali waktu pagi, sampai lah hari ini, bru saye usha segale2 info terkini..

bukak ym..

"mari kita sama2 doakan, brothers n sisters kita d GAZA - serangan paling dahsyat Israel ke atas Palestine, sejak 41 tahun ( sejak 1967 Arab-Israeli War )!!! 230 syahid (maybe increase to 350), 750 cedera, 200 cedera parah, 100 F-16 missile attack in a single day!!! sebarkan kepada semua!!! Moga Allah membantu perjuangan mereka menentang Zionist laknatullah!!! AMEEN!!!"

"Al-jazeera latest update : tentera israel dah mula meletakkn kereta2 kebal dan tentera-tenteranya di border gaza dengan bilangan y dilaporkan sehingga jam 9.00 malam tadi mencecah 12 buah. tetapi bilangan sebenar kereta kebal dan tentera israel tidak dapat dipastikan (banyak lagi) melambangkan kemungkinan yang hampir pasti utk mereka memulakan serangan secara on the ground pula"

" terkini: sekurang2 nya 30 missile telah di tembak ke arah gaza menyebabkan lebih 155 orang telah syahid dan 200 orang cedera akibat serangan terbaru yang dilancarkan ke kawasan hospital oleh israel laknatullah!! -mangsa terdiri dari semua peringkat umur- sungguh benar sekali hadis nabi tersebut..kita hanya buih.. sama2 lah kita mengutuk serangan ini dengan menyebarkan berita ini.. semoga buih ini akan menjadi tsunami yang akan meranapkan israel !!"

"Dengan nama ALLAH yang MAHA pemurah lagi MAHA penyayang..sesungguhnya kami sedia maklum akan kesengsaraan saudara2 kami di GAZA , dikejami oleh kaum yahudi yg dilaknat olehMU ya ALLAH..ampunkanlah dosa kami atas kegagalan kami melindungi hak dan kesucian saudara2 kami disana.. kami akan melakukan segala yg terdaya untuk melindungi kesucian ISLAM daripada dicerobohi oleh yahudi LAKNATTULLAH..ya ALLAH ya tuhan kami..Berikanlah kekuatan kepada saudara2 kami melawan kekejaman yahudi ini ya ALLAH..berikanlah mereka perlindunganMu daripada tindasan kaum2 celaka ini ya ALLAHkmi memohon kepadaMu ya ALLAH bantulah kami dalam perjuangan menentang kaum yahudi ini ya ALLAH.berikanlah kami kemenangan demi mempertahankan agamaMu dan kesucian ISLAM..."


"salam,suka utk bkongsi bbrp perkara:1) Digalakkan semua mahasiswa-mahasiswi mengikuti perkembangan yang berlaku di Gaza mulai hari ini(Ahad, 28/12/08) sehingga hari Sabtu akan datang 04/01/2009 melalui televisyen(berita), suratkhabar harian, web-web berita menerusi internet dan apa jua perantaraan yang boleh dicapai bagi mengikuti perkembangan ini dari semasa ke semasa. Sekurang-kurangnya 10 minit setiap hari. 2) Digalakkan semua mahasiswa-mahasiswi mengadakan solat hajat serta qunut nazilah(sama ada secara berjemaah atau bersendirian) secara berterusan dari hari ke hari. Galakkan ini bermula hari ini (Ahad, 28/12/08) sehingga akhir peperiksaan fasa pertama. 3) Bergelap selama 15 minit pada hari Sabtu akan datang, 04/01/2009(Sabtu malam Ahad) bermula jam 7.30 malam waktu Mesir."

dan ade satu blog student azhar mybe, diforward linknye kpd sye,dan sye bace...part yg mmg tkena hbs..point penting yg dpt dtgkp:

-kite masih nk hepi2 ke,update2 fs,ltk gmbr2 n info2 terkini psl kite,sedangkan saudara islam kite kt palestin,tgh bmatian2 mpertahankan islam,dgn darah mereka(ak tokok tambah)..
wpon sye da delete fs,tp still ade social site yg lain..plurk,blogger,myspace,n etc..

td,semase di U, ade sebahagian student arab,bkmungkinan bdarah Palestin, memakai something kt leher dorg,nmpk cm banner kecik yg sesuai dgantung di leher,dan tsurat di atasnye, bendera Palestin. sungguh,sgt semangat pemudi2 tersebut,bangga di leher mereka bendera Palestin.



dan tadi juga,anak tuan rumah sye dtg mbawa masakan dr mama,ikan bolti ma'li,dan berbual sekejap dgn ktrg..(wpon xtw ape nk borak). dan semangat die kate,die wa bab wa mama nk g palestin mase cuti nnt(tp xtw r sahih x).dan de semangat nk menerangkn psl Palestin,siap nyanyi2 lagu yg byk disebut "abna' Falestin" dlm lagu tu, dlm byk2 yg de ckp,yg sye dpt phm,de try nk gmbrkn cmne keadaan kt Palestin.
orang yahudi n Israel-pisau-potong kt leher-bom dr ats..(antre yg dpt dfhmi..-_-')

itu abna' mesir.

kecil2 sudah semangat ttg palestin.sye yg dh besar ni pon,tggu disuap psl info palestin,tggu org nk forward psl info terkini palestin,tggu org nk bg link2 blog psl palestin,baru nk bukak,baru nk amk tau..ituupon kalo time tgh xde wt ape2..time busy stadi,sume bnde tinggal,sampaikan update terkini kt palestin, yg sgt2 dekat geografinye dgn mesir,itupon xtau.. sye tlalai wpon sye sdg belajar.

dan rakan2 ym ade forwardkn ttg gesaan supaya mbace doa rabitah dan qunut nazilah dlm solat. doa rabitah mungkin sye dpt cari dlm ma'thurat,tp qunut nazilah?sye rase sye xpernah personally mcari,mbaca, dan memahami ape itu qunut nazilah,baru td sye tgerak nk cari,ade ape dgn qunut nazilah ni..-jahilnye saye! =( -


اللهمَّ إناَّ نجعَلُكَ فِى نُحُورِ أعدَاءِناَ وَ نَعُوذُ بِكَ مِن شُرُورِهِم اللهم بَدِّد شَملَهُم و فَرِّق جَمعَهُم وَ شَتِّت كَلِمَتَهُم وَزَلزِل أَقدَامَهُم وَ سَلِّط عَلَيهِم كَلباًَ مِن كِلاَبِكَ يا قَهاَّر يا جَباَّر يا مُنتَقِم يا الله يا الله يا الله
اللهم يا مُنزِلَ الكِتاَبِ ويا مُجرِيَ السَّحاَبِ ويا هاَزِمَ الأَحزَابِ إِهزِمهُم إِهزِمهُم إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم


Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami,
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka,
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka,
Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka,
Goncangkan pendirian mereka,
Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka
Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa,
Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum,
Wahai Tuhan Yang bersifat Murka,
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Dan menangkan kami ke atas mereka.
Amien…!


bantulah saudara kami di Palestin ya Allah!!
Maafkan aku ats kelalaian ak!



-palestin itu dekat sekali,tp ak xmampu berbuat apa2..-

27 December 2008

if you love someone ~_~

11:52 PM 13 Comments
from usnakadir from ...........sumber dr msia~




If you love someone, set her free,
If she comes back, she's yours,
If she doesn't, she never was...

Revised versions: [suitable for nearly everyone]

Pessimist:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, she's yours,
If she doesn't, as expected, she never was.

Shakespeare:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, she's yours,
If she doesn't, here's the poison, go kill yourself
for her.

Optimist:
If you love someone, set her free...
Don't worry, she will come back.

Suspicious:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, ask her why.

Impatient:
If you love someone, set her free...
If she doesn't comes back soon, forget
her.

Patient:
If you love someone, set her free...
If she doesn't come back, continue to wait until she
comes back...

Playful:
If you love someone, set her free...
*If she comes back, and if you love her still, set her
free again,repeat*

C++ Programmer:
if(you-love(m_she))m_she.free()
if(m_she == NULL)m_she= new CShe;

Animal-Rights Activist:
If you love someone, set her free,
In fact, all living creatures deserve to be free!!

Lawyers:
If you love someone, set her free,
Clause 1a of Paragraph 13a-1 in the second
amendment
of the Matrimonial Freedom Act clearly states
that....

Bill Gates:
If you love someone, set her free,
If she comes back, I think we can charge her for
re-installation fees but tell her that she's also
going to get an upgrade.

Biologist:
If you love someone, set her free, she'll evolve.

Statisticians:
If you love someone, set her free,
If she loves you, the probability of her coming back
is high,
If she doesn't, the Weibull distribution and your
relationship was improbable anyway.

Schwarzenegger's fans:
If you love someone, set her free,
SHE'LL BE BACK!

Salesman:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, deal!
If she doesn't, so what!? "NEXT".

Insurance agent:
If you love someone, show her the plan...
If she ever comes back, sign her up,
If she doesn't, keep follow up with her and never
give up!

Physicist:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, it's the law of gravity,
If she doesn't, either there's friction higher than
the force or the angle of collision between two
objects did not synchronize at the right angle.

Mathematician:
If you love someone, set her free...
If she ever comes back, 1 + 1 = 2 (peanut!),
If she doesn't, Y = 2X - log(0.46Y^2 + (cos(52/34X))
x 5Y^(-0.5)c) where c is the infinite constant of no
turning point.

Nowadays' style:
If You Love Someone, set it free,
If It Comes Back, It is Yours
If It Doesn't, Hunt Down and Kill It...!!!
OR PERHAPS REPORT TO IMMIGRATIONTHAT
SHE/HE IS AN
ILLEGAL MIGRANT...

If you love someone,WHY IN THE FIRST PLACE
SET HER FREE???


=)) lawak2~

kami manja~

4:04 AM 12 Comments
"grup kamu ni..magmu3ah ammurah..", kate ustazah iffat dlm arab ammiah..
'magmu3ah ammurah?',bisik2 kami..
"MANJA",spontan ustazah mencelah..
ooooooooooooooooooooooooooo....sambil tgelak dgn sopan..ha3~
"oooo...ni ha..ustazah kate grup kite ni manje..magmu3ah ammurah..magmu3ah puteri.."
"mcm magmu3ah 'princess la nih..",ak sampok..
*huda tsengih*
"haah,grup lain dorg kate ustazah nk rotan la kalo salah bace, grup syila..", kate fatty.
"haah, grup cama tu kn..etc....(dan lain2)",huda princess plak jwb..

dan kami bertige meneruskan bacaan kami(xigt turn sape time tu)

smpi turn aku tasmi3..
"thumma qasat qulubukumm min khash-yatillah.."
"la'!(tidak!)",ups,salah kombinasi ayat..
sepatutnye..
-thumma qasat qlubukumm min ba3di zalik..etc-
*kemudian hatimu(bani israel) menjadi keras setelah itu..
tp tbace..spt di ats..yg mberi mksud..
*kemudian hatimu menjadi keras kerana takutkan ALLAH..*

maka ustazah pon cerite, psl bani israel dan nabi musa...laut terbelah,12 mata air utk 12 kabilah;anak Nabi Yaakob ade 12,setiap satu mwakili satu kabilah, firaun dan tenteranye tgglm..
"abadan abada..(selame2nye) hati Bani Israel,xkn keras jika disebabkn takut pd Allah..(ye la..kalo takutkn Allah hati patutnye jadi lembut la kan..-_-')
itulah bani Israel..(amk pengajaran utk igtkn diri sendiri n others~)

at the end of the class..
"ustazah,kami nk mintak rehat utk imtihan...(dlm arab)",-fatty-
"baiklah2,no hal..small matter..(ak tokok tambah)", kate ustazah..
"lepas ni sye akan rindu kt kamu..",ujar ustazah lagi..
"wa ehna bardhuh..(kami pon)",-aku-tp xtw ustzh dgr ke x..ha3~
salam2 ustazah b4 balik, hr nih xdpt biskut yg slalu ustazah kac tu.. hari ni dapat coklat cadbury!!wah!!xtw la grup lain yg hari lain dpt cadbury jugak ke x minggu nih..ha3~~gembire je makan mase balik..


kiri-fatty kanan-huden

manje kah kami?? xD

fatty dh plan,dh nk exam nnt tepon ustazah,ckp mintak doa dr ustzh..
yea..idea bagus bagi mengukuhkan lagi tahap ke'ammmurah'an grup kite..bgs2!!


dear ustazah iffat,kami bertige, the magmu3ah ammurah a.k.a princess group @ kumpulan manje cm princess juga akn selalu merindui ustazah..
*hug!*

-pening kepale jln mlm2 time syitaa' nih-
3=huruf ain
j is pronounced as g in egyptian arabic.
eg: majmu3ah=magmu3ah

oh,hepi besday yana n acik nina!!
-nur diyanah syariff tan-14tahun-27 Dec 1994
miza hasrina hassan-xtw bpe umo-27 Dec 198*-xtw~tp acik masih mude~
tahun depan nk pmr dh...ko blaja rajin2..
kalo x thun depan balik kakak xbelanje ko mcm yg kakak dh ckp..

kuya kiri-yana kanan

sedey gile,kakak ade 1 je gmbor ko..gmbr time kecik lak tu..ha3~
sape soh ko dok dlm bilik je time rye.. =))

gmbr besar-acik jijah kiri,acik nina kanan
gmbr kecik-dr yg bsandar kt dinding-pkck cham,kopiah ayah!!,acik min,mama!!

hepi birthday!!



25 December 2008

kamu sentiasa layak diuji~ =D

11:52 PM 2 Comments
(another one from inbox..sye mane reti lg wt post hebat cmni..-_-')
Mak kambing, maafkan saya. Saya nak ambil anak makcik untuk buat rendang ya, pinta seorang pengusaha ternakan kambing kepada seekor kambing betina tua, yang terpinga-pinga.
Perlukah beliau meminta izin si emak untuk menyembelih si anak?
Tidak perlu.


Hakikatnya, emak kambing, ayah kambing, anak kambing dan seluruh ahli keluarganya adalah milik pengusaha ternakan kambing tersebut. Mahu diambil si emak, mahu diambil si anak, kuasa mutlak ada padanya.
Namun kerana ihsan yang ada pada diri, penternak kambing sentiasa mengambil si kambing dewasa untuk jualan dan sembelihan. Sesekali sahaja keadaan sebaliknya berlaku. Tiada pertikaian, kerana seluruh kandang itu milik dirinya. Manusia yang memberi makan, minum, penjagaan, rawatan, perlindungan dan segala yang diperlukan oleh si kambing untuk hidup sejahtera.
RUBUBIYYAH ALLAH
Ada apa di sebalik kisah kambing?
Ia cara mudah untuk memahami kesan mengimani Rububiyyah Allah.


"Katakanlah: Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi atau siapakah yang memiliki penciptaan, pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka akan menjawab: Allah! Maka katakanlah: Mengapa kamu tidak bertakwa kepadaNya?" [Yunus 10: 31]


Mengimani bahawa Allah sebagai RABB, bahawa Dia itu Pencipta alam, Pentadbir alam, Pengatur alam dan Pemilik alam… adalah sari pati pengertian iman kita kepada Rububiyyah Allah.
Rububiyyah bukan iman muqaddimah yang remeh. Ia adalah iman asas, tempat di mana terbina dan berpijaknya kehambaan kita kepada Allah SWT. Sepatutnya, kesan mengimani Rububiyyah Allah inilah yang membawa kita kepada perbuatan menghambakan diri kepada-Nya, menunaikan tuntutan-tuntutan Uluhiyyah Allah, sebagai Ilah dan Keutamaan Tertinggi dalam hidup ini.
Namun, Iman warisan yang tiada nilai pilihan, mungkin tercicir akan hakikat ini. Dalam keadaan manusia beribadah kepada Allah, jiwanya gagal berhubung dengan Rububiyyah Allah.
Justeru dalam 'kesempurnaan' ibadah dan ritualnya, dia terlupa akan hakikat diri sebagai HAMBA.

HAMBA YANG LUPA

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji.
"Apa salah anak saya. Mengapa dia yang mati, bukan saya!" kata-kata manusia yang terlupa.
Terlupa bahawa dirinya, anaknya dan seluruh ahli keluarganya, adalah milik mutlaq Allah, Pemilik mutlaq alam ini. Terikatkah Allah kepada peraturan kita bahawa anak yang sepatutnya menghantar ibu bapa ke kubur dan bukan sebaliknya?

AYAT-AYAT CINTA
"Oh, novel itu sangat bagus. Ia panduan bercinta menurut Islam," komen gadis-gadis Islamik yang jatuh hati dengan novel Habiburrahman El Shirazy.
"Ceritanya indah sekali. Ana kepingin menjadi Fahri," ulas seorang akh yang larut dalam kisah syahdu di bumi Kinanah itu.
Mana mungkin Habiburrahman El Shirazy menulis sebuah novel, hanya untuk membentangkan soal cinta!

Saya bukan seorang pembaca novel. Namun dek kerana gahnya karya Ayat-ayat Cinta ini, saya gagahkan jua membacanya. Sungguh luar biasa. Filemnya juga ditonton. Bukan sekali tetapi dua.
Tetapi saya tidak melihat novel itu kemuncaknya adalah cinta. Saya tidak jadi 'mabuk cinta' membaca bait Ayat-ayat Cinta. Sebaliknya jiwa saya remuk meneman Fahri ketika di dalam penjara, kerana di situlah mesej teragung yang sepatutnya diangkat sebagai muhasabah terbesar ke atas jiwa.
Sama ada rakan sepenjara Fahri itu adalah Profesor Abdur Rauf yang dinukil novel, atau lelaki gila tanpa nama di dalam filem, ungkapannya bagai panahan lintar menampar pipi Fahri, juga saya yang membacanya:
"Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS… SABAR dan IKHLAS itulah Islam"
Ya… kesalahan Fahri adalah pada sangkaan dirinya, bahawa setelah hidup dalam ilmu dan ketaatan, beliau tidak wajar diuji. Beliau itu bersih, suci, bagai yang dimahukan oleh Allah. Apatah lagi ujian itu adalah pada sesuatu yang bertentangan dengan nilai hidupnya. Mana mungkin seorang yang begitu bersih dari menggauli manusia berlawanan jantina, tertuduh dengan sebusuk-busuk fitnah, merogol Nora?
"Apa salah saya kepada Allah???" soalan seorang manusia bernama Fahri, yang tertipu dengan dirinya sendiri.
"Istighfar! Allah sedang memberitahu kamu supaya jangan sombong! Ingat siapa diri kamu!" bicara waras seorang manusia gila.
Itulah beban Ayat-ayat Cinta, bahawa segala tentang Fahri adalah untuk mempotretkan seorang manusia yang sempurna pada ilmu, pada amal, pada ibadahnya kepada Dia. Tetapi ikhlas dan musuh ikhlas itu sulit. Sulit dan tersembunyi bagai semut hitam merayap di atas batu hitam pada malam yang hitam pekat.

MUSIBAH ITU ADA TUJUANNYA
Agar keikhlasan itu dapat dirasa, datanglah segala musibah untuk berbicara, dalam bentuk yang di luar bayangan dan jangkaan kita. Kerana kita manusia yang lupa, bahawa kita semua adalah hamba. Status yang menjadikan kita sentiasa layak untuk diuji, dan diperlakukan apa sahaja oleh Pemilik kita (dengan selautan hikmah). Masakan kita boleh terlupa bahawa sujudnya kita adalah kerana kita hamba, milik Dia?
Lulus ujian itu, meningkatlah darjat kita. Daripada seorang hamba yang kurang baik, kepada hamba yang lebih baik. Namun masih tetap seorang HAMBA.
Buruk sangka, tidak mencari 'bicara Tuhan' di sebalik musibah dan berantakan menyelaputi jiwa, binasalah kita sebinasa-binasanya.

Seorang lelaki yang baik, menjaga iman dan beramal soleh, difitnah berzina?
Seorang isteri yang baik, taat, melakukan segala kebaikan untuk kesempurnaan rumahtangga, dihadapkan dengan khianat suami bermain kayu tiga?
Seorang suami yang bertanggungjawab, melakukan kebaikan kepada rumahtangga tak berbelah jiwa, diuji dengan isteri dan anak-anak yang kufur nikmat bernafsu rakus meminta dunia?
Seorang anak yang datang dari sebuah keluarga bahagia, berdepan dengan keluarga mertua yang mengundang sengsara?
Seorang ibu dan seorang bapa, yang sangat menjaga hal ehwal pendidikan dan akhlaq anak-anak mereka, diuji dengan salah seorangnya menjadi pelesit menconteng arang ke muka?
Mengapa semua ini berlaku?
Itulah bicara Allah kepada kamu…
Kamu pernah mendakwa yang kamu menjaga pergaulan adalah KERANA DIA.
Kamu pernah mendakwa bahawa kamu mentaati suami dan menjaga keba jikannya adalah KERANA DIA.
Kamu pernah mendakwa bahawa kamu memelihara isteri dan anak-anak adalah KERANA DIA.
Kamu pernah mendakwa bahawa kamu menjadi anak yang baik adalah KERANA DIA.
Kamu pernah mendakwa baahwa kamu menjadi ibu dan bapa yang melaksanakan segala tugasan dengan sempurna adalah KERANA DIA.

LUPA
Tetapi kamu terlupa.
Ketika kamu tidak bergaul bebas, menjaga hubungan, dan berakhlaq baik, kamu terlupa kepada Allah hingga menyangka yang kamu seharusnya menerima yang baik-baik sahaja dalam hidup ini. Bukan cela, bukan hina. Lelaki baik harus lancar memiliki perempuan yang baik..
Ketika kamu mentaati suamimu, menjaga segala keperluannya, kamu terlupa kepada Allah dan meletakkan jangkaan bahawa mencintai sama dengan memiliki, dicintai sama dengan dimiliki.
Tatkala kamu menjaga isteri dan anak-anakmu, kamu lupa kepada Allah hingga kamu sangka itu semua jasa, dan jasa mesti dibalas budi.
Ketika kamu menjadi anak soleh, kamu lupa kepada Dia dan kamu sangka kebaikanmu itu suatu jaminan. Mustahil anak yang baik dikeji manusia ibu dan manusia bapa, biar pun mereka hanya mertua.
Semasa kamu mendidik anak-anak dengan sebaik-baik didikan, kamu lupa kepada Allah lalu mengharap kebaikanmu dikenang dan dibalas mereka, hingga terlupa niat kamu berkaitan Dia.

BAIK DAN MUKHLIS
Garis yang memisahkan di antara seorang manusia yang berlaku baik, dengan seorang manusia yang ikhlas dalam kebaikannya, amat tipis.
Justeru datanglah ujian yang tidak disangka-sangka, untuk menzahirkan keikhlasan itu.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "kami beriman", sedang mereka tidak diuji? [Al-Ankabut 29: 2]

Maka lelaki soleh yang difitnah zina, maka isteri solehah yang dikhianati suami, maka suami soleh yang dikufuri isteri, maka anak soleh yang disakiti ibu bapa, baik kandung atau mertua, maka ibu bapa solehin yang dikecewakan anak oleh perlakuan buruknya, ketahuilah bahawa ALLAH sedang berbicara kepada kamu.
Bicara untuk menyedarkan kamu, bahawa hati harus puas kerana mengikhlaskan kehambaan kepada-Nya. Bahawa sebaik mana sekali pun ibadah kamu, tanpa JIWA HAMBA, segalanya tidak bermakna.

HAMBA sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak memiliki.
HAMBA sentiasa sedar dirinya sentiasa layak diuji.
HAMBA sentiasa sedar bahawa lahirnya hanya untuk DIA.



Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan tentang diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka. [Al-Hasyr 59: 19]


Kita sentiasa layak diuji…
Kerana kita adalah HAMBA.
Justeru hancurkanlah RASA MEMILIKI!

24 December 2008

Maksud Nama - Huruf Pertama

5:27 AM 9 Comments
xtw la sahih ke x..just for fun eh kwn2~

Maksud Nama - Huruf Pertama


A
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.



B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.



C
Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.



E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.



F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.



G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.



H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.



I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.



J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.



K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.



L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.



M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.



N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.



O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.



P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.



Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.



R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.



S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.



T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.



U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.



V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.



W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.



X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.



Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.



Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

22 December 2008

2nd task as new reporter~

3:40 AM 2 Comments
gelaban siapkan tadi pas magrib..about 7pm,bjaye disubmit!!yeah!!xtw la nnt masuk tibbian jdk ape..hu6~(rupenye kne wt berite je..penat2 je tnye org detail2 majlis~~adey~)ni lah hasilnye!!


sekadar gmbr hiasan~potong smpi siap!!

KAHERAH,8 Dis 08 - Kemeriahan Sambutan Raya Korban PERUBATAN 1429H kali ini terasa bahangnya apabila majlis pada tahun ini berjalan dengan penuh gemilang dan lancar. Sambutan tahun ini diadakan di Hayyu Asyir, Nasr City dihadiri oleh hampir seluruh pelajar PERUBATAN Kaherah. Solat sunat Aidiladha bermula kira-kira jam 7.30 pagi, diikuti dengan ucapan ringkas tetapi bermakna dari Duta Malaysia di Mesir, Datuk Zainal Abidin. Acara penyembelihan 4 ekor unta dan 14 ekor kambing, diikuti dengan sesi melapah daging-daging korban bermula sekitar jam 9.00 pagi. Pelajar-pelajar ikhwah PERUBATAN, baik junior mahupun senior, masing-masing bersemangat melakukan kerja-kerja melapah. Para akhawat PERUBATAN pula meneruskan perjuangan ikhwah dengan memotong daging untuk dibahagikan kepada kesemua ahli PERUBATAN. Hasil kerjasama yang jitu dan perpaduan yang mantap, acara pada hari raya pertama berjaya disudahkan sekitar jam 4.30 petang.

Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah, sememangnya menjadi tempat pilihan para AJK Pelaksana setiap tahun untuk mengadakan Majlis Rumah Terbuka Eidul Adha PERUBATAN. Majlis yang bermula pada jam 10.00 pagi dan berakhir pada jam 4.00 petang menyajikan tetamu yang hadir dengan lauk-lauk masakan Malaysia. Kesemua pelajar PERUBATAN yang hadir masing-masing tersenyum girang dengan ‘baju raya’ sambil beramah mesra dengan pelajar lain dan menikmati makanan yang disajikan. Jutaan terima kasih dan tahniah diucapkan kepada warga AJK Pelaksana yang bertungkus lumus memastikan perjalanan majlis sepanjang dua hari ini berjalan dengan lancar.

21 December 2008

syariff tan's birthday is today!!

12:00 AM 2 Comments
announcing....on this 20-12-2008...u r 47!!

walaupun kakak taw ayah xkan bace punye post kakak nih,,ha3~just want to announce to the whole world that today is your birthday!!!! semoge panjang umor,murah rezki,sihat tubuh badan, n iman+amal bertambah dr hari ke hari!!!go ayah go!!!
kakak dpt hntr mesej je la...=(


zmn skola dulu~


ngn team basketballnye..


ikot sye!!yeah!!


ni...gmbr tahun 1990-an kot..me n ayh~ =D



anyway, selamat hari jadi once again ayah!!

18 December 2008

leih ana di tag? -ep.2-

3:16 AM 0 Comments
byknye soalan!!

1. What is the relationship of you and him/her?

huda?
housemate baru..masih dlm proses saling kenal-mengenali..ha3~,
member-agk ley thn lame..(setahun lebih tu lame la kot?)


2. Your 5 impressions towards him/her.

sensitip
susa lupe ble dh jatuh cinta..(yeah Matta!jatuh cinta lagi..lgi2 ku jatuh cinta..)
clean n neat
degil
polite talk


3. The most memorable things he/she had done for you.

oowww..kejot ak bgn suboh tiap2 hari..ha3!

4. The most memorable things he/she have said to you?

...........(masih belom memorable nmpknye..-_-')


5. If he/she become your lover, you will..

DENY IT!


6. If he/she become your enemy, you will..

tend to forget what i did smpi jdk enemy..buat2 xde pape kot..ha3~


7. If he/she become your lover, he has to improve on his/her..

sensitivity!


8. If he/she become your enemy, the reason is..

maybe she did something umforgettable yg jatuhkn my pride


9. The most desirable thing to do on him/her is?

kawenkan ngn prince charming!!

10. The overall impression of him/her is..

afterall-SENSITIVE


11. How do you think the people around you will feel about you?

cool n cold


12. The character of you for yourself is?

huda kate-'all girls are complicated"
bg dr sndri,i'm not sensitive to things that i should sensitive..
cepat bosan dgn sesuatu pkare..


13. On contrary, the character you hate of yourself is?

ngee...suke bertangguh?


14. The most ideal person that you wanne be is

woho..a person who fullfilled with experiences in unpredictable life~


15. For the people who likes you, say something about them?

time kasey!

16. 10 people to tag

mls le bebey

17. Who is no. 2 having relationship with?
hoh?


18. Is no. 6 a male or female?
select ur answer~

19. If no. 3 and no. 5 were together, would it be a good thing?
nothing will happen


20. How about no. 5 and no 6?
i donno

21. What is no. 1 studying about?

musy 3arif la bebeh


22. Is no. 4 single?


rntah le


23. Say something about no. 3.

kesian btol soalan2 melibatkan nombor nih..adey~

leih ana di tag?

2:22 AM 2 Comments
leih ana di tag~~?

a)Do you think you are hot?
medad said i'm cool~

b)Upload your favourite picture of you



c)Why do you like that picture?
lmbg kesatuan 3 negare lps solat sunat rye hji~~

d)When is your last time you ate Pizza?
ha3!lpas blk klas quran,mkn ngn fatty n huden!!

e)The last song you listen to?
lagu blog hud2~

f)What are you doing right now beside this?
guling2~

g)What name would you prefer beside yours?
xtpikir le plak~luv my own name..*_*

h)People I tag..jeng jeng jeng..dup dap dup
1.xdek
2.no one
3.no body
4.ma fisy
5.musy maugud

i)Who is number one?
sedeynye..gare2 malas nk tag sesape..make..soalan2 seterusnye akn dibiarkn bgitu saje..hu3~

j)Number 3 is having relationship with?
.....

k)Say something about no 5
......

l)How about number 4?
.....

m)Who is number 2?
jawabkan!penat la~

16 December 2008

sweet story~

12:37 AM 0 Comments
from inbox to blogger..ha3~attention!!bukan cerite psl sye!!

ORANG kata, jangan benci sangat pada seseorang, kelak kita akan
menyintainya separuh mati. Walau tidak termaktub dalam kitab, namun
kata-kata inilah yang diperturunkan dari generasi ke generasi.Pepatah
Inggeris pula ada menyebut, it takes a second to know someone, a
minute to like someone, an hour to love someone but it takes the rest
of your life to forget your love ones.

Tiada kajian saintifik membuktikan kesahihannya kerana proses
kehidupan manusialah yang menjadi saksi kebenaran pepatah tersebut.
Kata orang, cinta pertama sukar dilupakan walau datang cinta lain
kemudiannya. Aku menyangkal. Perjalanan hidupku membuktikan
sebaliknya. Tidak semua orang bertuah memiliki cinta pertama sebagai
cinta sejati. Bagiku, cinta pertama untuk dikenang. Cinta yang datang
kemudiannya mungkin cinta sejati ......

Kita tidak tahu bila kita akan bertemu cinta sejati kita. Mungkin
pada cinta pertama, kedua, ketiga atau akhirnya kita menyedari bahawa
cinta sejati kita hanyalah pada Ilahi ...... Namun aku bersyukur
kerana cinta sejatiku pada Penciptalah yang mempertemukanku dengan
insan yang salah dahulu sebelum menemui cinta sejatiku.

Usiaku genap 22 tahun tiga hari lepas. Aku punya kisah cinta yang
padan dengan pepatah tersebut. Ya, kerana bencilah aku menahan rasa
cinta separuh mati kini. Walaupun baru ku tinggalkan hampir empat
bulan lalu, aku yakin dan percaya, cinta itulah yang akan terus ku
kenang selamanya.

Dia, banyak mengajarku bidang ilmu yang ku cintai, architecture. Dia
dengan sinis, sering menegurku tanggungjawab dan peranan seorang
insan. Dia, ku tinggalkan bersama kenangan. Pastilah kerana cintaku
ini pernah bergelar pensyarahku, juga mantan suamiku.

"Saya cabar awak."
"Saya cabar awak kahwin dengan saya sebaik saja awak habis belajar,
which means in this three months time. It's just a challenge. If you
aren't dare to, i bet you to tell me all the reasons why you hate me
so much.. Well, what would you say?"

Cabarannya langsung tidak mengujakan namun ayat terakhirnya benar-
benar mencabarku. Aku terima cabarannya asalkan dia juga menyahut
cabaranku - kecuali ketika upacara membatalkan wuduk di majlis akad
nikah, aku mencabarnya agar tidak langsung menyentuhku. Saat dia
menyentuhku, talak jatuh ke atasku.

Dengan wajah selamba dan senyuman sinis, dia menyahut cabaranku.
Termeterailah perjanjian kami malam itu bersaksikan rakan-rakanku.
Gila. Lawatan akademik yang paling menyayat hati. Rakan-rakan
menghakimi perbuatanku. Pelbagai pertanyaan mereka lontarkan. Pulang
dari Bali dan kembali meneruskan pengajian, saban hari mereka
memujukku melepaskan cabaran. Asal saja Encik Zhafran mengajar,
suasana janggal. Kerap dia menghasutku dengan sinis supaya melepaskan
cabarannya.

Lemas, kadangkala berasa hampir tewas namun janji tetap janji. Aku
mahu lebih tabah, lebih kuat. Cukuplah kisah lama. Hakikatnya aku
tidak tahu salahku hingga begitu sekali dia membenciku. Aku hanya
insan biasa dengan rutin hidup normal, suka mengelamun dan tiada
keistimewaan lain.

Seingatku, hari pertama semester ketiga, dia hadir memperkenalkan
diri sebagai Encik Zhafran, mengajar reka bentuk seni bina. Panggilan
formal dan santai, Sir Zhafran. Satu tabiatnya, setiap kali dia
bertanya ya atau tidak, kami perlu menjawab, "Yes sir!" atau "No
Sir!" dengan tegas. Aneh.. Entah mengapa, setiap kali dia menyebut
namaku, Aisyah, aku rasa menyampah.

Walaupun begitu, aku tetap menghormatinya. Dia prihatin dengan
kerjaku, tidak pernah sekalipun dia mungkir singgah di mejaku ketika
sesi tutorial. Komennya yang tegas dan membina menyenangkanku.
Realitinya, dia juga penyumbang kepada kejayaanku beroleh A dalam
subjek tersebut. Untuk itu, aku amat berterima kasih.

Entah mana silapnya, sikap ramah dan prihatinnya terhadapku cuma
bertahan satu semester sahaja. Menginjak ke semester keempat, ada
saja sikap dan perbuatanku yang tidak kena di matanya. Sesi tutorial,
dia tidak lagi singgah di mejaku. Sesi pembentangan, dia jarang
menumpukan perhatian namun banyak pula komen dan sindirannya.
Kadangkala, terasa seperti diaibkan.

Rakan-rakan menyuruhku bersabar. Mereka juga hairan dengan perubahan
tingkahnya terhadapku. Aku muhasabah diri, mencari khilaf yang
mungkin menggurisnya. Namun aku buntu. Perasaanku yang sedih dengan
perlakuannya bertukar benci lalu aku juga bersikap dingin terhadapnya.

Benar, kebencian bernanah andai kita tidak merawatnya. Setahun
dibiar, akhirnya 'nanah' itu pecah lalu terluahlah segala kebencian.
Malam persembahan kebudayaan Malaysia - Bali menjadi saksi kebencian
kami yang akhirnya bertukar tragedi. Dalam amarah, kami saling
mencabar disaksikan rakan-rakan. Aku akan pastikan kemenangan milikku.

Menghormati syariat dan adat, dia melakukan semua yang sepatutnya
menghantar rombongan dan merancang majlis. Ibu tergamam tatkala
cincin emas dihulurkan Datin Afifah. Bila ditanya, tenang saja kami
menjawab, dah jodoh. Kami memang pandai berlakon, mesra dan ramah di
khalayak ramai.

Rabu, peperiksaan akhir tamat. Sabtu, hari 'bahagiaku' menjelang.
Majlis akad nikah bersekali resepsi disambut meriah. Tidak henti-
henti aku menguntum senyum 'bahagia'. Pastilah, sebentar nanti aku
akan memenangi cabaran ini.. Hatiku ketawa puas.

Selepas Zuhur, bersaksikan seluruh ahli keluarga, pensyarah dan rakan-
rakan, kami diijabkabul. Saat bertentang mata dengannya dan menguntum
senyum, aku sayu.

Walaupun sekadar permainan, akhirnya aku bergelar isteri. Bodohkah
aku? Cabaran bertukar tangan. Kehidupan kami unik. Tiada bulan madu.
Di kondonya, kami tinggal berlainan bilik. Dingin dan terasing. Tiada
interaksi yang kerap, bertegur sekadar bertanya perkara yang patut,
mengejutkan Subuh atau saling menyindir. Makan biasanya asing, dia di
dapur dan aku di hadapan televisyen ..... Aku menjalani kehidupan
yang bahagia sepanjang menyiapkan tesis akhir pengajian
bersama 'suamiku'. Dia juga berpegang pada janji. Aku rasa selamat
walau tidak mengunci pintu bilik di malam hari.

Keadaannya yang demam teruk satu pagi sebulan selepas pernikahan kami
menyedarkanku. . Dalam demam dan batuk, dia berkeras tidak
mengizinkanku menyentuhnya, bimbang nanti jatuh talak. Gila aku
dibuatnya. Kutegaskan sekali lagi syarat cabaran, hanya dia yang
tidak boleh menyentuhku, bukan aku. Selama tiga hari menjaganya, aku
menyediakan makanan, menyuapkan ubat, menuam dahinya, mengelap
badannya malah menemankannya hingga tidur. Kami cuma diam, kadangkala
aku perasan genangan air matanya. Sepanjang itu dia berusaha tidak
menyentuhku. Betapa dia berpegang pada janji. Aku bungkam. Mengapa?

Selepas dia pulih, kehidupan kami kembali normal. Runsing dengan
sikapnya dan tertekan menyiapkan tesis, fikiran dan kesihatanku
terganggu. Walaupun demam, aku nekad menyudahkannya. Gagal. Panas
badan menghentikanku. Tinggal beberapa muka lagi ketika aku tertidur
di depan komputer pukul empat pagi.. Jam satu petang terjaga, aku
panik. Komputerku ditutup. Pandanganku menangkap tiga buah buku
berkulit keras siap dijilid dengan namaku di atasnya. Ku semak hingga
helaian terakhir. Itu tesisku! Semua fakta dan hujah yang kulakarkan
disampaikan dengan terperinci, padat dan lengkap dengan
gambarajah ... Sebahagiannya bukan kerjaku, pasti kerja dia.

Maaf saya siapkan, takut awak tak sempat hantar sebelum pukul 5.
Jangan risau, saya bukan pensyarah penilai. Makanan dah disediakan,
makanlah. Kalau tak larat drive, call me, i'll fetch you. I'm half
day today. So then, take care. Again, sorry.
-Zhafran-

Nota kecil tersebut membuatkanku terjelepok ke lantai. Aku menangis,
meraung kecil. Geram dan menyampah, sebal. Cukuplah! Tiga bulan
sebumbung dengannya, aku tidak sanggup berpura-pura lagi. Aku perlu
segera keluar dari rumahnya dan hilang daripada pandangannya. Aku tak
mampu terus bersamanya. Aku nekad menerima tawaran belajar ke
Glasgow .

Tanpa perasaan, ku nyatakan hasrat dan minta dia melepaskanku dengan
alasan aku ingin mencari cinta pertamaku. Lama dia diam, kemudian
mengangguk dan berlalu. Ibu bapaku hanya ku beritahu tentang hasrat
menyambung pengajian.

Lapangan terbang menyaksikan pertemuan dan perpisahan. Di sini juga
ada ketawa dan air mata. Dan malam itu, aku ditemani keluarga dan
Zhafran. Dia banyak mendiamkan diri, sekali-sekali melayan adik-
adikku dan tersenyum memandangku.

Saat perpisahan, aku menyalami seluruh ahli keluargaku. Sampai
giliran Zhafran, keluargaku menjauh. Hanya aku dan dia. Tiba-tiba,
dia menyentuhku, menarik tanganku bersalam dengannya. Hatiku luruh.
Perlahan-lahan ku tunduk mencium tangannya. Air mataku bergenang.
Bangkit semula, dia mencium dahiku lama. Dengan perlahan, dia
berbisik, "Saya lepaskan awak. Carilah cinta awak. Saya doakan awak
bahagia."

Lambaian terakhirku pada mereka disertai deraian air mata yang deras
mengalir. Aku sebak, amat. Hingga mereka hilang daripada pandangan,
aku hanya nampak Zhafran dan senyuman ikhlasnya. Aku menangis dan
menangis. Aku mengerti segala yang berlaku, aku yang memintanya.
Namun hatiku benar-benar pedih.

Tamatlah cabaran, perjanjian dan hubungan kami. Tapi aku pasti,
sesuatu telah lama lahir dalam hatiku. Sebelum berlepas, nombor
Zhafran ku dail. Lama baru ku dengar suaranya. Hatiku pedih.

"Kita kalah. Tapi saya kalah teruk bila awak tak tanya alasan
membenci awak." Sir, i hate you. I have to since i realized that i've
fallen into you the second you call out my name years ago and i can't
believed it. "Saya bukan gadis suci. Memang saya masih dara tapi
Ashraf dah terlalu banyak menyentuh saya. Saya kesal dan saya
bertaubat. Tapi saya rasa jijik, benci diri sendiri. Saya tak layak
untuk sesiapa. Untuk itu, saya tak sanggup menyintai awak. Lepas
kahwin, saya semakin membenci diri kerana saya sedar awak sayangkan
saya. Tapi saya tak layak untuk awak!" Aku teresak. "I'm sorry i love
you sir. But i'm so sorry i can't love you. Take care."

************ ********* *****
Cintaku berakhir di situ. Di bumi Inggeris ini, aku belajar mengubati
hati, menyibukkan diri dengan tugasan dan kuliah. Aku jumpa Ashraf,
dia sudah berubah, juga minta ku kembali padanya. Maaf, hatiku bukan
lagi untuknya. Sesekali ingatanku melayang mengenang Zhafran.
Kadangkala termimpikannya dan apabila sedar, aku menangis.

Sejak di KLIA, kami sudah tidak berhubung. Mungkin dia juga
sepertiku, ingin melupakan satu sama lain dan memulakan hidup baru.
Melupakan? Semakin ku berusaha, semakin ku sedari betapa ku
merinduinya.

Petang Khamis itu, aku bersiap ke masjid untuk bacaan Yassin. Musim
luruh yang nyaman menenangkan hatiku tatkala menyusuri jalan.
Pemandangan hijau dan lautan langit biru mengasyikkanku. Bam!
Berpinar kepalaku terlanggar tiang lampu di tepi kawasan masjid. Dahi
kugosok, cuba mengesan sebarang perubahan.

"Langsung tak berubah, suka mengelamun."

Aku tersentak lalu berpaling ke arah suara itu. Wajah yang ku rindui
itu kini di hadapanku, sedikit cengkung.

"Ikut saya." Zhafran terus menarik lenganku dan mengheretku ke pintu
masjid. Agak ramai orang di dewan utama. Dia berpusing memandangku.
Matanya menjilat wajahku lama. Aku diam, berdebar.

"Saya tahu awak ada banyak soalan tapi kita boleh cerita nanti.
Sekarang ni, saya nak kita masuk dalam dan nikah semula."

Jantungku seolah terhenti. Kutatapnya dalam. Tanpa sedar aku menapak
selangkah ke belakang. Dia menghela nafas. "Aisyah, awak tahu tak
saya dah lama sayangkan awak?"
"Setiap kali saya panggil nama awak, hati saya berdebar. Saya rasa
bersalah, saya tak patut jatuh cinta pada pelajar sendiri. Sebab
itulah saya dingin terhadap awak untuk mengurangkan rasa bersalah
saya. Tapi tak sangka perbuatan saya menyusahkan hingga awak membenci
saya. Malam tu di Bali , sebenarnya saya melamar awak takut-takut.
Tapi lain pula jadinya." Aku tergamam dengan penjelasannya.

"Semua orang buat kesilapan Aisyah, saya pun. Tapi yang penting ialah
cara kita menanganinya, siapa kita pada hari ini dan apa kita nak
jadi nanti. Kisah silam awak langsung tak mencacatkan perasaan saya
terhadap awak." Dia berhenti.

"Sebulan saya di sini mencari awak, mengikuti rutin harian awak,
memandang awak dari jauh. Saya tunggu awak habis edah. Saya tak nak
rujuk, nanti kena sambung cabaran dulu. Saya nak nikah semula dengan
awak, saya nak awak jadi isteri saya semula."

Matanya bergenang. "Saya bukan malaikat. Tak ada satu ketika pun saya
tak rasa nak sentuh awak. Bila awak tidur, saya masuk bilik tengok
awak. Saya teringin usap awak, teman awak tidur. Saya geram tengok
awak ketawa depan TV. Dulu masa awak jaga saya, saya rasa susah
sangat. Saya sedih kenapa kita jadi macam tu."

Terdengar esakan.. "Aisyah, i need you, i love you so much. I can't
be apart from you anymore. Will you take your stupid ex-hubby as your
real husband again?"

Terlalu pantas dan mengejutkan. Sebak dan terharu. Lidahku kelu, air
mataku sedari tadi tidak berhenti. Lama kuterdiam, cuba mencerna kata-
katanya.

"Aisyah, yes or no?" Lamunanku tersentak. "Yes sir! I do!"

Opss! Dia senyum. Aku tunduk malu.

Orang kata, jika kita cintakan seseorang, bebaskan dia. Jika dia
kembali, maknanya dia memang tercipta untuk kita. Aku melepaskan
Zhafran namun dia kembali semula padaku. Dia menyedarkanku bahawa
kita tidak boleh pilih dengan siapa kita hendak jatuh cinta. Dia
membuatkan aku yakin pada diriku.. Banyak perubahan berlaku padaku
sepanjang mengenalinya. Dia membuatkan aku percaya, sesiapa jua
berhak untuk bahagia kerana bahagia diusahakan oleh kita sendiri.

Luahkan hasrat dan impian kita dengan ikhlas dan berusaha
memperolehinya ..... Tiada doa yang tidak didengar, tiada usaha yang
disia-siakan. Percaya pada diri dan hati kita. Cintailah diri dan
cintailah segala yang kita ada, jangan persiakannya. Oleh itu,
Zhafran, terima kasih untuk segalanya.

"Aisyah sayang, where are you dear? Come here honey, i need your
help."
"Yes sir!!"

sekian.

benda yg baik kite teladani,yg xbaik jgn ikot ye anak2!!amik pengajaran!!

10 December 2008

raye oh raye~

10:17 PM 1 Comments
raye haji tahun ni,wpon xsemeriah mcm kt fustat tahun lepas,tp tetap bes..jalan2 raye masih dibanjiri dgn darah..~_~..penyembelihan beramai2 masih berlangsung ditepi2 jalan..cume tahun nih xdpt tgk live unte disembelih n tiada lagi cap2 tangan berdarah kat kereta2 n lori2..=(

dan raye tahun sedikit istimewa..kerana bahawasenye...cmni citernye..

-pada malam raye-
ringkasnye,secare tibe2,niat sye nk menolong meringankan bebanan kerja cik fatty@T,sememangnye direalisasikan oleh en.boss(ID drahsiakan),apabila sye dinobatkan sebagai reporter PERUBATAN yg baru,setelah saye menyatakan psetujuan utk mjadi webteam mereka.(xtau la berite gembire ke berite pedih nih..-_-')
beberapa minit setelah sye bbincg dgn cik fatty,ttbe..pop!!sye ade tugasan esok!!saye kne intrvw timb pengarah,kak farhana n kne submit berita hr isnin jugak..igtkn isnin mggu depan rupenye mlm raye pertame tu jgk..(adeyy..)

tp tu sume dh selesai~bsusah pyh sye kne rujuk bharian online n suroh adik sye bukak buku contoh karangan utk krgn format berite..(udin bukak buku krgn UPSR,jdk le..)

bcerite ttg raye,rasenye baby wani dh byk citer kt wilayah die psl raye kami di sini..ape kami buat?
-raye pertame-


lepas solat rye di msjd ahmd ibrahim,wani str8 serbu kedai 3asir..cm bese,dh dorg nk belanje,sye order la ape yg sye slalu order..-tamar hind-..lgpon tekak ni rse cm sakit je..pagi raye,kami lawat rumah tuan rumah kami,sgt mengenyangkan~xtw nk ckp ape..

petang kami banyak di habiskan di hayyu asyir,memotong dan melapah lemak dgg unte yg susa btol nk pegang!!(mcabar btol~). wpon xsegigih tahun lepas,tp dgg2 PERUBATAN bjaya dipotg kesemuanye..(mesti yg trip 1st dh byk buat kje..ha3~).slps tmt sesi potg2 dgg,ya..kje sye sebagai reporter bmula..sye ditemani cik fatty pon serbu kak pana..sok sek sok sek..-end- mlm tu jgk sye hntr repot kt cik fatty,n beliau submit kt en.boss..(mmg mcuakkn~boss nmpk cm brutal)tp alhamdulillah..he3~

-raye ke2-

ade jamuan raye perubatan kt ARMA..dtg2 str8 beratur amk makanan..ha3~dh hbs mkn,trus balik..xsgke bas yg kami naik mase pegi same dgn bas mase balik!!ammu tu pon tsengih je r tgk ktrg..-_-'..had laju ammu nih bwk memang dasat tahap pening kepale..dh le mse pegi pon penig,mse balik lg la pening sbb bru pas mkn..


teruje tgk camera yg adik iman bg kt iman,maka dorg pon amik kesempatan utk bgaye bsamenye..yeah!!ade bakat!!

-raye ke3-

yakni today la kan..konon2 nk study sepanjang hari,tp..kite hanye merancang,sebaik2 perancangan adlh perancangan Allah..=D..ade 2 rumah yg dibuka hari ni..umh kak cuna(dpn umh tuan rmh ktrg rupenye!) n rumah kak sha(akk SC)..laksa depa mmg sedap!!





khusyuk aimi J mkn kt umh kak sha..tp memang sedap!(wpon dh kenyang time tu~)

n mlm ni ade mjls sambutan besday pljr2 thun 2 yg lahir bulan 10,11,12..bz kak cama n bonda kite tu g tolg2 masak..anyway..hepi belated n becoming besday korg!!
_chow_

a simple,brief story about our Khalifah Uthman Bin Affan..=)

9:17 PM 2 Comments
i copy n paste it from my inbox..
kalo ade tsalah ape,sile inform ye..

Khalifah Othman.. Hebat

Khalifah Uthman merupakan khalifah Islam yang ketiga selepas Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab. Beliau dilantik menjadi khalifah melalui persetujuan orang ramai.

Nama beliau sebenarnya ialah Uthman b. ‘Affan b. Abul-As yang mana beliau dilahirkan ketika Baginda Nabi Muhammad SAW berumur 5 tahun. Uthman merupakan seorang bangsawan dari golongan Quraish dari Bani Ummayah.

Beliau terkenal sebagai seorang yang lemah lembut, pemurah dan baik hati. Beliau merupakan salah seorang dari saudagar yang terkaya di Tanah Arab, sehingga beliau digelarkan dengan gelaran “al-Ghani”. Selepas memeluk Islam beliau banyak mendermakan hartanya ke arah kepentingan agama Islam, sebagai contohnya dalam peperangan Tabuk, beliau telah mendermakan hartanya iaitu 950 ekor unta, 50 ekor kuda dan 1000 dinar. Begitu juga ketika umat Islam berhijrah ke Madinah, umat Islam menghadapi masalah untuk mendapatkan air minuman. Oleh itu Saidina Uthman telah membeli telaga Ruma dari seorang Yahudi dengan harga 20 000 dirham untuk digunakan oleh umat Islam dengan percuma.

Saidina Uthman bin Affan ra adalah seorang yang bertaqwa dan bersikap wara’. Tengah malamnya tak pernah disia-siakan. Beliau memanfaatkan waktu itu untuk mengaji Al-Quran dan setiap tahun beliau menunaikan ibadah haji. Bila sedang berzikir dari matanya mengalir air mata haru. Beliau selalu bersegera dalam segala amal kebajikan dan kepentingan umat, dermawan dan penuh belas kasihan. Khalifah Uthman telah melaksanakan hijrah sebanyak dua kali, pertama ke Habasyah, dan yang kedua ke Madinah."

Beliau digelarkan sebagai “Zunnurain” yang bermaksud dua cahaya kerana menikahi dua orang puteri Rasulullah iaitu Ruqayyah dan Ummi Kalthum. Setelah Ruqayyah meninggal dunia, Rasulullah SAW telah menikahkan beliau dengan puteri Baginda iaitu Ummi Kalthum. Uthman berkahwin sebanyak 7 kali lagi selepas kematian Ummi Kalthum dan seluruh anaknya berjumlah seramai 16 orang. Isterinya yang terakhir ialah Nailah binti Furaifisha.

Beliau dilantik menjadi khalifah selepas kematian Khalifah Umar ra yang ditikam. Beliau dilantik menjadi khalifah pada tahun 23 Hijrah oleh jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Khalifah Umar al-Khattab ra.

Kepimpinan Dan Sejarah Pentadbiran

Ahli sejarah telah membahagikan tempoh pemerintahan Khalifah Uthman selama 12 tahun kepada dua bahagian iaitu pertamanya zaman atau tahap keamanan dan keagungan Islam, manakala yang keduanya pula ialah tahap atau zaman “Fitnatul-Kubra” iaitu zaman huru hara.

Zaman Keamanan Dan Keagungan Islam

Banyak jasa-jasa dan juga kejayaan yang telah dilakukan oleh Khalifah Uthman dalam menyebar dan memperkembangluaska n Islam. Ini termasuklah kejayaannya dalam:

1. Bidang Ketenteraan

Khalifah Uthman banyak melakukan perluasan kuasa terhadap beberapa buah negara dalam usahanya menyebarkan Islam, ini dapat dilihat pada keluasan empayar Islam yang dapat mengatasi keluasan empayar Rom Timur dan juga empayar Parsi pada zaman kegemilangan mereka. Antara wilayah baru yang telah berjaya ditakluki ialah Cyprus, Afganistan, Samarqand, Libya, Algeria, Tunisia, Morocco dan beberapa buah negara lagi. Beliau juga bertanggungjawab dalam menubuhkan angkatan tentera laut Islam yang pertama bagi menjamin keselamatan dan melakukan perluasan kuasa. Banyak negara-negara yang telah dibuka melalui angkatan tentera ini.

2. Pembukuan Al-Quran

Perluasan kuasa telah menyebabkan penyebaran Islam terjadi secara meluas. Apabila ramainya orang-orang yang memeluk Islam sudah tentu banyaknya perbezaan antara sesuatu wilayah dengan wilayah yang lain dari segi mereka mempelajari Islam. Apa yang paling ketara sekali ialah dalam masalah mereka mempelajari al-Quran. Banyak terdapatnya perbezaan bacaan yang membawa kepada salah bacaan antara satu tempat dengan tempat yang lain. Dengan keadaan ini banyak terjadinya salah faham dan saling tuduh menuduh sesama orang Islam dalam menyatakan siapakah yang betul pembacaannya.

Oleh itu Khalifah Uthman telah mengadakan satu naskhah al-Quran yang baru yang mana ianya digunakan secara rasmi untuk seluruh umat Islam. Khalifah Uthman telah menggunakan lahjah Bahasa Quraish dan yang mana al-Quran yang berbeza telah dibakar. Al-Quran inilah yang digunakan hingga kehari ini yang mana ianya dikenali dengan nama Mushaf Uthmani. Langkah-langkah ini bertujuan untuk menjamin kesucian al-Quran sebagai sumber perundangan Islam.

3. Pembesaran Masjid Nabawi

Masjid Nabawi telah menjadi padat kerana dipenuhi dengan jemaah yang semakin ramai, Oleh itu Khalifah Uthman telah membesarkan masjid tersebut dengan membeli tanah bagi memperluaskan kawasan tersebut. Masjid tersebut telah diluaskan pada tahun 29 Hijrah.

4. Menyebarkan Dakwah Islam

Khalifah Uthman sering berdakwah di penjara dan beliau berjaya mengislamkan ramai banduan. Beliau juga banyak mengajar hukum-hukum Islam kepada rakyatnya. Ramai pendakwah telah dihantar keserata negeri bagi memperluaskan ajaran Islam. Beliau juga telah melantik ramai pengajar hukum Islam dan juga melantik petugas khas yang membetulkan saf-saf sembahyang. Beliau juga banyak menggunakan al-Quran dan as-Sunah dalam menjalankan hukum-hukum.

Al-Fitnah al-Kubra (Zaman Fitnah)

Pada akhir tahun 34 Hijrah, pemerintahan Islam dilanda fitnah. Sasaran fitnah tersebut adalah Saidina Uthman ra hingga mengakibatkan beliau terbunuh pada tahun berikutnya.

Fitnah yang keji datang dari Mesir berupa tuduhan-tuduhan palsu yang dibawa oleh orang-orang yang datang hendak umrah pada bulan Rajab.

Saidina Ali bin Abi Thalib ra bermati-matian membela Saidina Uthman dan menyangkal tuduhan mereka. Saidina Ali menanyakan keluhan dan tuduhan mereka, yang segera dijawab oleh mereka, “Uthman telah membakar mushaf-mushaf, shalat tidak diqasar sewaktu di Makkah, mengkhususkan sumber air untuk kepentingan dirinya sendiri dan mengangkat pejabat dari kalangan generasi muda. la juga mengutamakan segala fasilitas untuk Bani Umayyah (golongannya) melebihi orang lain.”

Pada hari Jumaat, Saidina Uthman berkhutbah dan mengangkat tangannya seraya berkata, “Ya Allah, aku beristighfar dan bertaubat kepadaMu. Aku bertaubat atas perbuatanku. ”

Saidina Ali ra menjawab, “Mushaf-mushaf yang dibakar ialah yang mengandungi perselisihan dan yang ada sekarang ini adalah yang disepakati bersama keshahihannya. Adapun shalat yang tidak diqasar sewaktu di Makkah, adalah kerana dia berkeluarga di Makkah dan dia berniat untuk tinggal di sana. Oleh kerana itu shalatnya tidak diqasar. Adapun sumber air yang dikhususkan itu adalah untuk ternak sedekah sehingga mereka besar, bukan untuk ternak unta dan domba miliknya sendiri. Umar juga pernah melakukan ini sebelumnya. Adapun mengangkat pejabat dari generasi muda, hal ini dilakukan semata-mata kerana mereka mempunyai kemampuan dalam bidang-bidang tersebut. Rasulullah SAW juga pernah melakukan ini hal yang demikian. Adapun beliau mengutamakan kaumnya, Bani Umayyah, kerana Rasulullah sendiri mendahulukan kaum Quraish daripada bani lainnya. Demi Allah seandainya kunci syurga ada di tanganku, aku akan memasukkan Bani Umayyah ke syurga.”

Setelah mendengar penjelasan Ali ra, umat Islam pulang dengan rasa puas. Tetapi para peniup fitnah terus melancarkan fitnah dan merencanakan makar jahat mereka. Di antara mereka ada yang menyebarkan tulisan dengan tanda tangan palsu dari pada sababat termuka yang menjelek-jelekkan Uthman. Mereka juga menuntut agar Uthman dibunuh.

Fitnah keji pun terus menjalar dengan kejamnya, sebahagian besar umat termakan fitnah tersebut hingga terjadinya pembunuhan atas dirinya, setelah sebelumnya terkepung selama satu bulan di rumahnya. Peristiwa inilah yang disebut dengan “Al-Fitnah al-Kubra” yang pertama, sehingga merobek persatuan umat Islam.

Saidina Uthman ra syahid dibunuh oleh pemberontak- pemberontak yang mengepung rumahnya. Pada tanggal 8 Zulhijah 35 Hijriah, Uthman menghembuskan nafas terakhirnya sambil memeluk al-Quran yang dibacanya. Sejak itu, kekuasaan Islam semakin sering diwarnai oleh titisan darah. Pemerintahannya memakan masa selama 12 tahun, yang mana ianya merupakan pemerintah yang paling lama dalam pemerintahan Khulafa ’ ar-Rasyidin...

Allahu ‘alam bisshawab

07 December 2008

bahagian tubuh plg berharga =)

2:35 PM 0 Comments
cerite dari friendster..

Ibuku selalu bertanya padaku apa bahagian tubuh yang paling
penting. Bertahun-tahun, aku selalu meneka dengan jawapan yang
aku anggap benar.

Ketika aku muda, aku fikir suara adalah yang paling penting bagi
kita sebagai manusia, jadi aku jawab, "Telinga, Bu."
Jawab Ibuku, "Bukan. Ramai orang yang tuli. Tapi, teruslah
memikirkannya dan aku menanyakanmu lagi nanti."

Selang beberapa tahun kemudian, dia bertanya padaku lagi. Sejak
jawapan pertama, kini aku yakin jawapan kali ini pasti benar. Jadi,
kali ini aku mengatakan, "Bu, penglihatan sangat penting bagi
semua orang, jadi pastilah mata kita."

Dia memandangku dan berkata, "Kamu belajar dengan cepat, tapi
jawapanmu masih salah kerana ramai orang yang buta."
Gagal lagi, aku meneruskan usahaku mencari jawapan baru dan dari
tahun ke tahun, Ibu terus bertanya padaku beberapa kali dan
jawapannya selalu, "Bukan. Tapi, kamu semakin pandai dari tahun ke
tahun, anakku."

Akhirnya tahun lalu, datokku meninggal. Semua keluarga bersedih.
Semua menangis. Bahkan, ayahku menangis. Aku mengingatinya kerana
itulah saat kedua kalinya aku melihatnya menangis. Ibuku
memandangku ketika tiba giliranku untuk mengucapkan selamat
tinggal pada datok.

Dia bertanya padaku, "Apakah kamu sudah tahu apa bahagian tubuh
yang paling penting, sayang?"

Aku terkejut ketika Ibu bertanya pada saat seperti ini. Aku sering
berfikir, ini hanyalah permainan antara Ibu dan aku.
Ibu melihat tanda kebingungan diraut wajahku dan memberitahu,
"Pertanyaan ini penting. Ini akan menunjukkan padamu apakah kamu
sudah benar-benar "hidup". Untuk semua bahagian tubuh yang kamu
beritahu padaku dulu, aku selalu berkata kamu salah dan aku telah
memberitahu kamu kenapa. Tapi, hari ini adalah hari di mana kamu
harus belajar pelajaran yang sangat penting."

Dia memandangku dengan wajah keibuan. Aku melihat matanya penuh
dengan airmata. Dia berkata, "Sayangku, bahagian tubuh yang paling
penting adalah bahumu
."


Aku bertanya, "Apakah kerana fungsinya untuk menahan kepala?"
Ibu membalas, "Bukan, tapi kerana bahu dapat menahan kepala
seorang teman atau orang yang kamu sayangi ketika mereka menangis.
Kadang-kadang dalam hidup ini, semua orang perlu bahu untuk
menangis. Aku cuma berharap, kamu punya cukup kasih sayang dan
teman-teman agar kamu selalu mempunyai bahu untuk menangis bila-
bila pun kamu memerlukannya
."

Akhirnya, aku tahu, bahagian tubuh yang paling penting adalah tidak
menjadi orang yang mementingkan diri sendiri. Tetapi, simpati
terhadap penderitaan yang dialami oleh orang lain.

Orang akan melupakan apa yang kamu katakan.
Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan.
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka bererti.



Just because the past is painful, Doesn’t mean the future will be. So never let events from the past,change the events for future, or You will be miserable forever…

05 December 2008

metal ball of muslims

5:06 AM 4 Comments
hr nh-khamis-04 december 2008,merupakan hr kesedaran serumah kerana semua ahli beit al-cis cake buat julung2 kalinye datang kelas anatomy yg bmula jam 8 am,mubakkiran wa awwalan..masing2 teruja bile sampai kelas>>"wah,awalnye kite sampai!!mane yg lain?" anyway,tahniah kpd kami sume kerna bjaye smpi awl,wlaupon kalo tgk jam just on time je tu..tp ramai plak yg lmbt td..=)

n td our Sakinah Zaib had been recruited(?) to give us a short tazkirah..n she did very well! it's all about 'bola besi'..

cube kite lukis bulatan..dan tulis dlm bulatan tu-ISLAM. this round structure(cm describe anat la plak)resembles our aqidah.
draw another layer outside it. now the circle has become 2 layer's circle.divide the 2nd layer into several area..inside those area, tulis ape2 yg ade dlm hati muslim skrg..(related to pemikiran,perasaan..eg:hobi,cita2,emosi,matlamat,etc)
antare skema jawapan yg popular..>hobi:tgk citer korea jepun,nk jdk doctor,nk kumpul byk duit,nk rumah besar,pakwe hnsem@mkwe lawa,what-so-everr..
skang,lukis lg 1 layer=the outermost layer..=)
same gk mcm layer kedua,divide it into several area.. dlm are2 tu,tulis pbuatan2 zahir muslim kini..(related to akhlaq,style,perangai...eg:sopan santun,stylo,otai kampong,xberadab,xhormat org tua,pgaulan bebas,suke hiburan,agung2kn artis,ape2 la yg rase2 cm kena ngn umat skrg..=D)

ini bulatan kita..

skrg buat bulatan yg same, tp tukar aqidah kt tgh2 tu. tulis KAFIR.
layer ke2,cube fikir ape yg org kafir selalu amik kesah dlm diri dorg..?ape hobi dorg? kalo kite tgk dlm citer2 omputih, mostly,kalo girls, dorg fikir psl beauty,dorg nk cantik,nk popular among guys,nk kumpul duit byk2,nk beli baju lawa2,barang2 branded,pkwe hensem n kaye,and so on...
okai,skrg lukis layer ketige plak utk org kafir..repeat the steps in 2nd layer..(procedure dlm makmal~)
tulis ape yg korg nmpk,ape yg org kafir zahirkan pd diri dorg..
(style punk,gothic,stylish,sukekan hiburan,music is life!,etc..~electron transport chain xD)

logically la,layer2 yg luar,akn tbentuk due to the effect of the core,right?so it's a normal process..rite?

tgk bulatan kafir..aqidah dorg kafir,so they do what their aqidah said-KAFIR.
cmne pemikiran dorg?perasaan dorg?
=as we said b4,nk keta besar,pakwe hensem,rumah besar,hobi:tgk movie,kluar ngn laki,n so on so on..
ape yg dorg zahirkan?
=as we said b4 also,sukekn hiburan,g konsert,agungkn artis,life is once-enjoy it to ur heart!sumenye ttg dunia..

so,we can conclude that org kafir,bulatan dorg is normal, sbb aqidah dorg membentuk peribadi dorg..btol x? *nod nod*

tgk bulatan muslim plak..aqidah=islam,tp bile tgk layer2 yg lain, xmenggambarkan pon yg aqidah mereka tu islam..kalo tgk layer ke2,mcm lbey kurg je ngn org kafir punye.. tgk layer ke3,pon cm ala2 je..(bukan ala of da nose ye~)

so,normalkah kita?
skrg,bold-kan bulatan aqidah kite..aqidah islam..nampak x..?
aqidah muslim zmn skrg,menjadi bola besi kpd individu muslim tu sendiri..
aqidahnye tkurung dlm bola besi tu..n ofkos,smpi bile kite nk biar bola besi ni permanently like this..?bile kite nk longgrkan n runtuhkan besi ni dr mengurung aqidah kite???
tanggungjawab siapa??
tanggung jawab siapa lagi kalau bukan kite yg dh bace post ni..=)

let us all together,break this metal wall,bebaskan aqidah kita, biarkn ia meresap dlm layer2 seterusnye,biarkn ia meresap dlm hati kita,biarkan ia dizahirkn dlm setiap pbuatan kite,biarkn ia mengacu kita,membentuk kite mjadi the real muslim, the one that Allah creat to achieve the purpose of being created..liya3budullah='abid..n as khalifah.. lets us together..break this metal ball!!

-xsgke dh taip pnjg cmni-

01 December 2008

antara memegang anjing & aweks/pacar kamu

7:49 PM 2 Comments
semalam bile sye buka inbox...wow!byk rupenye email xbace lg..name je hr2 on9 tp inbox malas nk check..n salah satu email yg best friend sye kac,mmg menarik perhatian utk dishare bsame ngn sume..kisah tentang antare memegang anjing dengan memegang aweks~ mane lg teruk sebenarnye?? ofkos sume mesti lg rela pgg awek2 n balak2 dr pgg anjg,rite?? hakikatnye....o.o...hu3~
okai!enjoy it!(kne study 4 biochem! for the sake of 2.5 marks tomorrow!! T_T )

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?
ANJING: Aku tengah tension nih . Mau je aku gigit manusia tadi.
LEMBU : eh! kenapa?
ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!".
LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?
LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak.
ANJING: Wah! .. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa, "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram."

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

wallahu a3lam~